Over 100 personer møtte opp for å demonstrere

Gikk i fakkeltog mot bompenger

Over 100 personer gikk i fakkeltog gjennom sentrum for å demonstrere mot innføring av bompenger i Tromsø. I en motdemonstrasjon samlet 10 studenter seg utenfor rådhuset under parolen «Ja til bompenger».

MOT BOMPENGER: Over 100 personer gikk tirsdag kveld i fakkeltog mot innføring av bompenger i Tromsø.  Foto: Frank Lande

nyheter

Ahmed Aadan Warsame leder den lokale aksjonsgruppa «Nei til bompenger i Tromsø» og har tidligere organisert en «Kjør sakte»-aksjon i protest mot planene om å innføre bompenger i byen.

Tirsdag klokka 18 hadde Warsame mønstret til demonstrasjon gjennom Facebook, og over 100 demonstranter møtte opp på Prostneset.

Rolf Richardsen (61) synes det allerede er dyrt nok med alle bilavgiftene vi betaler

Der tente de faklene sine og gjorde seg klare til å gå i fakkeltog gjennom sentrum bort til Stortorget.

- De var litt vanskelige å få fyr på, sa Rolf Richardsen (61), én av dem som har møtt opp for å gå i toget.

Rolf Richardsen (61) synes det allerede er dyrt nok med alle bilavgiftene vi betaler 

 

- Hvorfor er du her i kveld?

- Jeg er imot bompenger fordi jeg synes det allerede er dyrt nok med alle bilavgiftene vi betaler, sier han. Noen er avhengig av å kjøre bil, og da blir det feil at de skal straffes. I tillegg har vi et tøft klima her som gjør sykling vanskelig, sa Richardsen, som til slutt får fyr på faklene sine i tide til togets avgang.


Demonstrerer for bompenger i kveld

Tirsdag kveld stiller Sofie Stranger og andre miljøengasjerte seg opp foran rådhuset for å markere at de støtter innføring av bompenger i Tromsø.

 

- Går ikke busser så tidlig

Julie Aas (41) gikk i demonstrasjonstog med et barn i vogna. Som småbarnsforelder blir det mye kjøring til fritidsaktiviteter, bursdager og besøk.

- VIL RAMME OSS: Julie Aas (41) bor på Håkøya og må så tidlig av gårde hver morgen at bussene ikke har begynt å gå. - Dermed må vi kjøre bil, og bompenger vil ramme oss økonomisk.  Foto: Frank Lande

 

- Vi bor på Håkøya og jobber på Tromsøya. Vi må begynne hjemmefra så tidlig at det ikke går busser når vi skal av gårde. Dermed må vi kjøre bil, og bompenger vil ramme oss økonomisk, sa hun og la til:

- Inntektene fra bompengene vil uansett gå til utbygging av kollektivtilbud og gang- og sykkelveier, og de får ikke vi brukt uansett. Nei, de får hente inn penger på andre måter.


Her sørger aksjonen for stans i sentrumstrafikken

Bompengeopprøret har nådd Tromsø. Onsdag formiddag sørget Kjør sakte-aksjonen for stans i sentrumstrafikken.

 

- Nok er nok

Ahmed Aadan Warsame leder den lokale aksjonsgruppa «Nei til bompenger i Tromsø», og grep mikrofonen da toget stoppet ved Stortorget.

NOK ER NOK: Ahmed Aadan Warsame leder den lokale aksjonsgruppa «Nei til bompenger i Tromsø». - Nok er nok! sa han til fakkeltoget tirsdag kveld.  Foto: Frank Lande

 

- Vi skal ikke godta dette selv om ingen av de to ordførerkandidatene har alternativer til bompenger. Vi skal ikke gi opp, samme hvor lang tid det tar. Ingen bompenger i Tromsø! Nok er nok! sa han.

En av de andre arrangørene, Stefan Kusterle, tok også ordet:

- Det demonstreres i fire andre byer i landet i kveld. De vil ikke ha bompenger, og det vil ikke vi heller. Jeg mener det er usosialt og urettferdig å ta inn penger på denne måten, sa Kusterle.


Demonstrerte mot bompenger: 20 personer dukket opp

På Facebook-gruppen «Nei til bompenger i Tromsø/Troms» er det over 11.000 medlemmer. Da det mandag ble arrangert demonstrasjon og folkemøte ved Stortorget, dukket det opp om lag 20 personer.

 

Motdemonstrasjon ved rådhuset

For å tale bompengedemonstrantene midt imot, hadde ti studenter samlet seg utenfor rådhuset under parolen «Ja til bompenger». Sigurd Cottis Hoff sa at de ønsker seg færre biler på veiene.

JA TIL BOMPENGER: Mens fakkeltoget mot bompenger gikk gjennom sentrum, arrangerte ti studenter en motdemonstrasjon utenfor rådhuset.  Foto: Frank Lande

 

- Vi er for innføring av bompenger fordi vi mener det vil føre til at det blir færre biler på veiene i Tromsø. Dét er bra for klimaet, og i en by som sliter med mye svevestøv så vil det være bra for bymiljøet også, sa Hoff.

Mathias Leines Dahle mener at det heller ikke trenger å bli så dyrt:

- Når folk regner på hvor mye det vil koste, så legger de til grunn at de skal kjøre like mye som de kjører nå, men dét skal de jo ikke. Hele poenget er jo at folk skal la bilen stå oftere, og dermed blir det ikke dyrere for folk, sa Dahle.