Derfor salter veivesenet veien i åtte plussgrader

Det har en naturlig forklaring sier den ansvarlige for drift og vedlikehold hos veivesenet.

Reagerer: En oppmerksom bilist la i går merke til at det ble saltet i Tromsøysundtunnelen torsdag ettermiddag. På det punktet var det rundt 8 plussgrader i Tromsø.  Foto: iTromsø-tipser

nyheter

Plussgrader og salting er normalt sett ikke to ting som gir mening sammen, men flere bilister sperret opp øynene da de så merke til saltbilen i aksjon i Tromsøysundtunnelen torsdag ettermiddag.

– Dette er noe vi gjør ganske ofte for å binde støvet til veibanen slik at man demper støvet. Det er ikke vanlig salt, men magnesiumklorid som har denne spesielle egenskapen, men det ser ut som «vanlig» salting, sier Robert Lied, byggeleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

Også utenfor tunnelene

Lied forklarer videre at i de verste støvperiodene gjøres også dette på veiene utenfor byens tunnelløp.

– Selv om det er mildvær ute blir det gjerne tørt i veibanen inne i tunnelene og med piggdekkbruken oppstår det mye støv. Da er dette et av tiltakene vi benytter, sier Lied.

Må vaskes ofte

Som iTromsø tidligere har omtalt at byens tunnelløp er hyppigere stengt for vedlikehold de siste årene etter at veivesenet inngikk en ny drifts- og vedlikeholdskontrakt i september 2016. Et av kravene i nevnte kontakt var økt frekvens på renhold, som en del av tiltakene mot støv.

– Vi vasker tunnelene ofte og feier dem, men selv med hyppig renhold oppstår det mye støv tidvis. Det er i periodene mellom disse tiltakene at vi må dempe støvet med en slik saltløsning, sier Lied, og påpeker.

– Normalt skal det ikke være behov for vanlig salting av veier når det er åtte plussgrader.