Denne floken kan sette en stopper for direkteruter fra Tromsø til Asia

Norwegian får ikke lov til å fly over Russland. Det gjør det vanskelig med direkterute fra Tromsø til Asia.

IKKE MYE OVER RUSSLAND: Som du her kan se på skjermdumpen fra flightradar24.com så er det ikke mye trafikk over Russland. FOTO: skjermdump.  Foto: Skjermdump Flightradar24

nyheter

Nord24 har tidligere omtalt Norwegians forhåpninger om å åpne direkteruter mellom Tromsø og Asia. Men all den tid Norwegian ikke får lov til å fly over Russland, og ta snarveien over Sibir, blir dette utfordrende.

Denne såkalte «Sibir-floken» tok Norwegian-sjef Bjørn Kjos opp under Luftfartskonferansen i Bodø som arrangeres denne uka. Dette skriver NRK.

– Vi må få lov til å fly over Russland. Det er det som hindrer oss. Asia burde vært vårt største marked, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NRK.

I dag er det kun SAS av de skandinaviske selskapene som får lov til å fly over Russland. Årsaken til dette er, ifølge E24, at Russland har en streng politikk om at det kunder ett flyselskap fra hvert land som får fly over Russland.


Elendig dag for Norwegian på Oslo Børs

Hovedindeksen på Oslo Børs la på seg 0,9 prosent til 834,86 poeng tirsdag. Norwegian ble dagens taper med et fall på hele 14,6 prosent.


KAN HA BETYDNING FOR REISELIVET: Dersom Norwegian får tillatelse til å fly over Sibir vil det kunne gi langt flere turister til Tromsø.  Foto: Nilsson, Johan

Turismen

Ifølge NRK er Kjors klar til å åpne en rekke direkteruter til Asia, dersom denne «snarveien» blir lovlig. Noe han mener vil gi store ringvirkninger for turismen, spesielt til Nord-Norge.

– Turismen er den kanskje viktigste næringen vi skal leve av i fremtida. Vi frakter allerede 1,2 millioner turister til Norge hvert år, og de fleste avlegger Nord-Norge et besøk. Får vi flere flyginger til Asia vil det gi stor økning i trafikken nordover, sier Kjos til NRK.


Norwegian kutter en rekke ruter og seks baser

Norwegian har besluttet å legge ned en rekke ruter og seks baser for å spare penger. Selskapet sier de vil strekke seg langt for å unngå oppsigelser.

 

En nøtt å knekke

En direkterute fra Tromsø vil også ha betydning for fiskeeksporten fra Tromsø. Ifølge NRK har både NTB og flysmart24.no nylig meldt at de fire regjeringspartiene skal samarbeide med Russland om overflygingsrettigheter.

– I dag går store deler av trafikken via Tyskland. Det er tre-fire timer lenger å fly. Alle vil foretrekke å fly mest mulig direkte. Skal vi få de asiatiske turistene nordover istedenfor å sende dem sørover i Europa, så er Russland en nøtt man må knekke, sier Kjos til NRK.