Om lag 1 av 10 fra Troms har sovnet bak rattet

Det får både NAF og UP til å slå alarm.

Illustrasjonsbilde  Foto: Gorm Kallestad / Scanpix

nyheter

En ny undersøkelse viser at over en tredjedel av bilistene i Troms har holdt på å sovne mens de kjører bil. Samtidig erkjenner ni av ti sjåfører at de ikke planlegger hvilepauser på kjøreturer under tre timer.

Det viser ferske tall fra en undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av Circle K.


Funn fra Troms
  • 7 prosent har sovnet mens de kjører bil
  • 34 prosent har hatt problemer med å holde seg våkne bak rattet
  • 58 prosent har stoppet for å hvile
  • 7 prosent planlegger for hvilepauser om kjøreturen er under 2 timer
  • 45 prosent av bilistene i Troms vet ikke at det er ulovlig å kjøre når man er trøtt
 

– Tenk litt

NAF mener tallene som kommer frem i undersøkelsen gir grunn til bekymring, og kommer med en oppfordring til feriebilistene:

–  Tenk litt på å stoppe på hyggelige steder. Nå om sommeren kan man stoppe og ta en oppfriskende dukkert. Spis sunn mat når du tar pause og drikk vann for å holde energien oppe. Blir øyelokkene tyngre og konsentrasjonen svikter er det bare en ting som gjelder, nemlig stoppe og ta en høneblund, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.


Nasjonale funn
  • 10 prosent har sovnet mens de kjører bil
  • 47 prosent har hatt problemer med å holde seg våkne bak rattet
  • 66 prosent har stoppet for å hvile
  • Kun 10 prosent planlegger for hvilepauser om kjøreturen er under 2 timer
  • 39 prosent av norske bilister vet ikke at det er ulovlig å kjøre når man er trøtt
 

Dobbelt så mange menn

Selv om et flertall i undersøkelsen oppgir at de strever mest med holde seg våkne når de kjører på nattestid, sier 28 prosent av de spurte i Troms at de er trøttest når de kjører bil om ettermiddagen.

Risikoen ved å kjøre når man er trøtt på dagtid er også større, ettersom det vanligvis er mer trafikk da enn det er på natten.

De nasjonale tallene viser videre at dobbelt så mange menn som kvinner har sovnet bak rattet. Kvinner er også mer påpasselige med å be sjåføren om å stoppe hvis vedkommende er trøtt​.

Det er dessuten stor forskjell på hvordan unge og eldre agerer når de blir trøtte bak rattet. Mens de eldste sjåførene tar seg tid til å hvile, kjører de yngste videre. Bare en av tre unge sjåfører opplyser at de har stoppet bilen for å hvile​, viser de nasjonale tallene.

Som å kjøre med promille

Bare seks av ti oppgir at de vet det er ulovlig å kjøre når man er trøtt. Det får Utrykningspolitiet (UP) til å slå alarm.

– Bilister som sovner bak rattet utgjør en fare både for seg selv og andre som ferdes i trafikken. Det er derfor viktig å påpeke at du skal være uthvilt og skikket for å kunne kjøre en bil. Er du trøtt må du ta deg en stopp og en hvil slik at du ikke er en fare for andre eller deg selv, sier UP-sjef Runar Karlsen i en pressemelding.

En søvnig sjåfør kan straffes på samme måte som en som er påvirket av rusmidler. Men dette hører til sjeldenhetene siden man ikke kan måle trøtthet i blodet.

– Vær klar over at 17 timer uten søvn tilsvarer samme risiko som å kjøre med alkoholpromille på 0,5. Trøtte sjåfører som kjører uaktsomt kan straffes med opptil ett års ubetinget fengsel, opplyser UP-sjefen.