Innovasjon Norge-sjef beklager Sommarøy-kampanjen

Innovasjon Norge-sjef beklager kampanjen om innbyggerne som ville gjøre øya fri fra tiden. Samtidig bekrefter han at saken skal opp for styret.

BEKLAGER: Saken om tidsfrie Sommarøy gikk verden rundt, så viste alt seg å være bare tull.   Foto: ESBEN JOHANSEN

nyheter

E24: Fredag sendte Innovasjon Norge ut en pressemelding om at de sto bak kampanjen om å gjøre Sommarøy i Troms til en tidsfri sone. Først tirsdag ble saken offentlig kjent da NRK publiserte en sak om hvem som faktisk sto bak.


Innovasjon Norge sto bak PR-stuntet om tidsfri sone på Sommarøy

Tidlig i juni meldte flere medier at Kjell Ove Hveding gikk i bresjen for å gjøre Sommarøy til et tidsfritt område. Nå viser det seg at det var Innovasjon Norge som sto bak.

 

Samtidig har ikke reaksjonene latt vente på seg. 

Nå velger den nyansatte Innovasjon Norge-sjefen Håkon Haugli å beklage saken, skriver Aftenposten.

– Jeg er kjent med denne saken gjennom mediene i dag. Jeg vil komme med en tydelig beklagelse, og et løfte om at vi ikke skal gjøre noe slikt igjen, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge til Aftenposten.

En rekke medier i Norge og utenlands har skrevet om den høyst oppsiktsvekkende saken, som hadde som mål om å få flere til å ønske å reise til Nord-Norge.

Blant annet CNN, The Guardian, The Independent, Time Magazine, Daily Mail og China Daily har omtalt saken.


Debatt:

Skam dere, Innovasjon Norge!

At statseide Innovasjon Norge finansierer og produserer falske nyheter er ikke til å tro. At de gjør det med stolthet er rett og slett skremmende.

 

– Naturlig at styret får en redegjørelse

Overfor Aftenposten sier Haugli at selskapet skal gjennomgå sin rolle og sørge for at man unngår slike situasjoner i fremtiden. 

– Vi skal redegjøre for alle om hva som har skjedd, inklusive mediehus. Det er naturlig at vårt styre får en redegjørelse, sier han til avisen.

Analyseselskapet Meltwater har estimert at medieomtalen er verdt 11,3 millioner amerikanske dollar, ifølge Innovasjon Norge.

– Kjernen i sakene at vi ikke har ønsket å lure noen. Vi skal være åpne og transparente. Det har vi ikke vært her og det er jeg ordentlig lei meg for, sier Haugli til Aftenposten.

Ifølge avisen sier Haugli at kampanjen var forberedt og klar da han tiltrådte som leder 15. mai i år.

– Jeg er bekymret for at hele kampanjen skader vår troverdighet. Vi skal være åpne og ærligste på vegne av norsk næringsliv. Vi har opptrådt på en måte som svekker vår seriøsitet, sier han.


Han vil innføre tidsfri sone på Sommarøya: – Vi vil lage verdens første område uten tidssone

Kjell Ove Hveding går i bresjen for å gjøre Sommarøya til et tidsfritt område.

 

Norges Presseforbund reagerte

Blant dem som reagerte var Juridisk rådgiver Kristine Foss i Norsk Presseforbund. 

– Jeg reagerer på at Innovasjon Norge, som en statlig virksomhet, står bak en pressemelding med arrangerte bilder som forteller en historie som ikke er sann. De burde vært åpne fra start om at dette er et PR-stunt, sa Foss til NRK tirsdag.

Hun mente samtidig at dette vil svekke medienes tillit til Innovasjon Norge som kilde. 

– I pressemeldingen lå det bilder og en video som angivelig dokumenterte at det skjedde, og en, etter min mening, troverdig tekst. Så kan man spørre seg om man likevel burde gjort flere undersøkelser, sa Foss.


Leverte signaturer om tidsfri på Sommarøya

Søknaden om tidsfri sone har nådd Stortinget.