Slik bryter du med feriedrikkingen

Denne uka er det skolestart over hele landet, og mange skal tilbake til jobb og hverdag. «Av-og-til» oppfordrer folk om å ta tilbake hverdagen også når det gjelder alkoholforbruket.

MER ALKOHOL I FERIEN: At alkoholforbruket øker når man har ferie er velkjent for mange. Men ikke alle klarer å trappe ned når hverdagen er tilbake.  Foto: «Av-og-til»

nyheter

At alkoholforbruket øker for mange om sommeren er ikke ukjent. Nå har organisasjonen «Av-og-til» sendt ut en pressemelding der de advarer mot at feriekosen kan være starten på et alkoholproblem. De oppfordrer folk til å være ekstra bevisste nå i august.

– Alkohol er vanedannende, og dragningen til alkoholen etter uker med høyt forbruk kan være sterkt. For noen vil det kreve disiplinert jobbing å bryte med sommerens høye alkoholinntak, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i «Av-og-til».

Videre skriver «Av-og-til» at avhengighetsproblemer oftest utvikles gradvis over tid, og at forbruket øker jevnt.

– Faresignalene kommer ved at man drikker mye i hverdagen, og ikke bare ved spesielle anledninger. Avhengigheten av den jevne alkoholtilførselen blir sterkere og sterkere. Veien fra forbruk til misbruk er dessverre kortere enn vi tror, og det er lett å overse eller bortforklare faresignalene, sier Eriksrud.


Det kan være lurt å slutte å drikke – særlig hvis du er kvinne

En ny studie fra Hongkong og USA foreslår at kvinner kan få bedre mental helse ved å gi opp alkohol.

 

Under følger organisasjonens liste over faresignaler, samt rådene for å ta kontroll over drikkingen:

Dette er faresignaler du bør være obs på:

- Du synes det er vanskelig å slutte å drikke alkohol hver kveld.

- Du synes det er vanskelig å sovne og falle til ro uten noen glass alkohol innabords.

- Du tåler mer alkohol før du blir påvirket nå, enn det du gjorde før ferien startet.

- Du har flere ganger i løpet av ferien lagt merke til at du drikker mer enn de rundt deg.

- Du har gjort ting mens du var full som du angrer på eller ikke husker.

- Du har lagt merke til at andre har reagert på feriedrikkingen din.


Undersøkelse: Studenter drikker så mye at det rammer studiene

En tredel av studentene har vært borte fra forelesning eller jobb på grunn av alkoholbruk, ifølge en undersøkelse fra Vinmonopolet – som er bekymret.

 

Råd for å ta kontroll over drikkingen:

- Få oversikt over hvor mye og hvordan du drikker.

- Følg hverdagsrutiner som å legge deg og stå opp til faste tider. Ha rutiner for å være i fysisk aktivitet.

- Vanskelig å si nei? Vær sosial uten alkohol og unngå drikkesituasjoner i perioder du føler deg sårbar.

- Tenk på om og hvor mye du vil drikke, før du skal i sosialt lag.

- Ikke belønn eller trøst deg selv med alkohol. Reflekter over hvilke ting som får deg til å føle deg bra.

- Bestem deg for noen rammer, for eksempel at du vil ha flere kvelder uten alkohol enn med, eller prøv en «hvit måned».

- Allier deg med noen, det er alltid godt å ha noen å støtte seg på når man skal legge om vaner


Debatt:

Vær edru hvis du skal ta båten hjem fra Karlsøyfestivalen

Skal du til Karlsøyfestivalen denne uka, for å nyte musikk, sosialt samvær og endel pils? Tenkt til å ta båten hjem? Dette er grunnene til at du bør la være.