Tre Babcock-fly settes tilbake i tjeneste

Feilen på tre av flyene er fikset og de settes tilbake i tjeneste nå i kveld.

Ambulansefly utenfor hangaren til Babcock i Tromsø.  Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

nyheter

Tre av de fem Beech B250-flyene til Babcock, som siden fredag i forrige uke har stått på bakken, settes tilbake i tjeneste i løpet av torsdag kveld, opplyser Babcock overfor iTromsø.

– Vi kan nå bekrefte at vi har funnet løsningen på den tekniske feilen. Løsningen er godkjent av Luftfartstilsynet, sier daglig leder i Babcock Norge, Marius Hansen i en pressemelding.


Fremmer økonomiske krav mot Babcock

Luftambulansetjenesten har fremmet økonomiske krav ovenfor Babcock for å ikke ha levert beredskap.


Tromsø, Oslo, Alta

De tre flyene er stasjonert i Tromsø, Oslo og Alta, og et fjerde fly, i Bodø, vil settes tilbake i tjeneste i morgen, fredag.

– Vi starter arbeidet på de resterende flyene i morgen. Det har vært en krevende tid, og jeg vil takke alle de som har stått på den siste uken for å finne og løse problemet, og alle som har fraktet pasienter, sier Hansen.

Marius Hansen daglig leder i Babcock  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

Han beklager på vegne av selskapet usikkerheten rundt tilgjengeligheten til ambulansefly i Nord-Norge og at beredskapen har vært svekket.

– Vi vet det får konsekvenser når vi setter fem fly på bakken, men vi gjør aldri noen kompromiss med hensyn til sikkerhet. Det er og skal alltid være trygt å fly med Babcock, for pasienter, helsepersonell og piloter.

Fire fly med samme feil

Fire av dem har vært ute av tjenesten på grunn av samme feil mellom motor og propell. Ett ambulansefly mistet motorkraft under landing lørdag. Det samme skal ha skjedd fredag.

Den tekniske feilen ble identifisert på komponenter mellom motor og propell, som gjorde at samspillet mellom disse i enkelte situasjoner ikke var optimalt, skriver Babcock i pressemeldingen. Dermed fikk flyet en vridning før landing.

Den første hendelsen oppsto i slutten av august, knappe to måneder etter at Babcock hadde tatt over luftambulansetjenesten. Det ble da satt inn korrigerende tiltak, og flyet ble tilbakeført til drift.

I slutten av oktober oppsto samme feil på samme fly igjen, og fabrikantene ble involvert i arbeidet med feilsøking. Fra slutten av oktober til slutten av november ble det rapportert om hendelsen på fem ulike fly.

Da hendelsen hadde inntruffet til sammen 13 ganger, ble det besluttet å sette flyene på bakken 6. desember.


Babcock-ledelsen snakker ut om beredskapen, krisen og omdømmetapet: – Det er ikke alt som kommer fram som er riktig, og ulike aktører har ulike agendaer

Babcock jobber på spreng for å få alle flyene sine på vingene – og håper på sikt å kunne vinne nordlendingers tillit.


Har satt inn erstatning

Mens flyene har vært satt på bakken, har de hentet inn tre andre fly som erstatning, samt at forsvaret har stilt med helikopterkapasitet tilgjengelig i Kirkenes.

– Vi vet at de ekstra ressursene ikke har oppfylt alle kravene i kontrakten. For eksempel har ikke alle ekstraflyene kunnet lande på kortbane, men for Babcock har det vært viktig å stille med tilgjengelige ambulansefly over hele landet for å ivareta behovet for å frakte pasienter i denne svært krevende perioden. Vi har prioritert Nord-Norge, der fem av seks fly har operert på kortbanenettet, sier Hansen.

Feilene på resterende fly må rettes og fases inn i løpet av helgen.


Helse Nord mener Babcock kun kan lastes for under halvparten av de åtte uønskede hendelsene i UNNs rapport

UNN mener det har vært åtte uønskede hendelser i helga som følge av Babcocks svekkede kapasitet. Nå slår Helse Nord tilbake og mener færre enn halvparten av hendelsene kan lastes Babcocks utfordringer med ambulanseflyberedskap.