Mye sørpe på gang- og sykkelsti fra Sandnessundbrua til Giæverbukta

Fredag morgen skapte sørpe etter smeltet is og snø problemer for syklister mellom Giæverbukta og Sandnessundbrua.

KJENT PROBLEM: Omtrent på denne tiden for to år siden skrev syklist Claude Rouget et innlegg i iTromsø hvor han klaget over at vintersykling er en stor utfordring fordi sykkelveiene brøytes mye dårligere enn bilveiene. Da iTromsø tar kontakt med ham fredag morgen kan han melde at han har tatt et sabattsår og for tiden er i Roma og slipper å forholde seg til vintersykling.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

I uværet på torsdag var det nok mange som lot sykkelen stå, men fredag morgen var det flere syklister å se på gang- og sykkelstien fra Kvaløya. Mens fortauet ifølge flere tipsere skal ha vært brøytet langs hele Kvaløysletta lå det mye sørpe etter is og snø som har smeltet helt fra starten av Sandnessundbrua forbi flyplassen til Giæverbukta og videre opp i Langnesbakken.


Debatt

«Statens vegvesen lovte i februar at brøytingen skulle bli bedre for syklister. Det har faktisk vært verre i vinter.»

Dette gjelder igjen en dårlig og til tider elendig brøyting på sykkelstien langs Tverrforbindelsen og frem til Kvaløysletta terminal.


Tipserne forteller at det litt før klokka 8 var vanskelig å holde seg på sykkelen og komme seg fremover.

Samme brøytekontrakter som før

En av tipserne mener at gang- og sykkelstien ikke har vært brøytet siden 1. januar da fylkeskommunen overtok ansvaret for drift og vedlikehold av fylkesveiene fra Statens vegvesen.

Ifølge divisjonsdirektør for samferdsel i Troms og Finnmark fylkeskommune, Bjørn Henrik Kavli, stemmer ikke dette.

– Det er de samme kontraktene med de samme entreprenørene som før jul, sier Kavli og henviser videre til seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Knut Øvervoll.


Nå har fylkeskommunen hele ansvaret for fylkesveiene alene

Fylkeskommunen overtar det fulle ansvaret for fylkesveiene.


Skal følge opp saken med entreprenør

Øvervoll bekrefter at det er de samme kontraktene på brøyting som gjelder i 2020 som i 2019. Han vet ikke hvorfor det ikke var brøyta fredag morgen, men sier at syklistene kan ha kommet på et uheldig tidspunkt i brøytesyklusen.

– Det er ingen forskjell i kravene nå enn tidligere. Det skal brøytes hver 2,5 time fra klokka 6 hvis det er mer enn 2 centimeter snø eller sørpe på bakken. Avhengig av hvor det er blitt brøyta sist så kan man få gode forhold ett sted og dårlige forhold et annet, sier Øvervoll og legger til at det kan være vanskelig når is og snø går i oppløsning.

– Jeg sykler selv og ser at det også er sørpe på de kommunale og de statlige gang- og sykkelstiene. Det skal veldig lite sørpe til før det blir dårlige forhold for syklister, sier Øvervoll og legger til at de skal følge opp saken med entreprenøren som har ansvaret for å brøyte.