Avinor får krisepakke på 5 milliarder kroner: – Når vi står sammen om saker, så blir vi hørt

– Ny terminal i Tromsø ser det ut som vi skal greie, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen til NRK.

I forrige uke stilte flere representanter fra politikken og næringslivet opp på flyplassen for å kjempe for utbyggingen i Tromsø. I front: Lene Wium i Næringsforeninga og ordfører Gunnar Wilhelmsen. Bak, fra venstre: Dan Håvard Johnsen, Parabaran Rajalingam, Ivar B. Prestbakmo, Laila Lanes, Sebastian Henriksen, Marlene Bråthen, Helga Marie Bjerke, Andreas Willumsen, Christ Hudson og Stig Eliassen.   Foto: Ronald Johansen

nyheter

I kjølvannet av korona-utbruddet har Avinor vært nødt til å utsette investeringer til vel 1 milliard kroner. I februar fikk Avinor klarsignal for utbyggingen av Tromsø lufthavn med en prislapp på én milliard kroner, men gigantkuttet så ut til å sette en stopper for planene.

Lene Wium i Næringsforeninga samlet i forrige uke en rekke aktører fra næringslivet og politikken på flyplassen for å kreve en krisepakke fra regjeringa. Nå kan det se ut til at hun og støttespillerne har blitt hørt.

I morgen foreslår nemlig regjeringen, ifølge NRK, en egen pakke til Avinor. Den består av følgende elementer:

  • Tilskudd på 4,27 milliarder kroner.
  • Staten tar ikke utbytte i 2020. Det tilsvarer 351 millioner kroner.
  • Avdragsfrihet på lån fra staten. Det tilsvarer 444,4 millioner kroner.

Samlet seg for å støtte opp om flyplassutbyggingen: - Vi er redd for at Nord-Norge skal tape igjen

Lene Wium i Næringsforeninga ønsker at regjeringen skal redde flyplassprosjektet med en økonomisk krisepakke. Hun har mange sentrale Tromsø-aktører i ryggen.


Ser ut til at det blir ny terminal

Regjeringens mål er å hindre full stopp i viktige flyplassutbygginger, særlig i nord.

– Vi er opptatt av at investeringene og den type arbeid som Avinor driver videreføres, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NRK.

Han kan ikke garantere at Avinor gjennomfører prosjektene i nord, da selskapet selv står fritt til å disponere midlene.

Selv om pakken er viktig for Avinor, er den langt fra stor nok til å dekke hele selskapets tap – som er anslått å være i størrelsesorden 7 til 8 milliarder kroner. Derfor jobber Avinor med å redusere driftskostnadene med i størrelsesorden én milliard kroner på permanent basis, ifølge Avinor-sjef Dag Falk-Pettersen.

– Ny terminal i Tromsø ser det ut som vi skal greie, sier han til NRK.


Utbyggingen av Tromsø lufthavn kan ryke: – Jeg håper det er noen kloke hoder som gjør gode prioriteringer

Avinors kutt i investeringer kan koste Tromsø utbyggingen av Tromsø lufthavn. Langnes-sjef Ivar Helsing Schrøen håper politikerne vil redde utbyggingen.


– Jippi!

Da Lene Wium i Næringsforeninga fikk beskjed om den kommende krisepakken, var reaksjonen umiddelbar:

– Jippi! bryter hun ut på telefonen.

Hun forteller at dette viser at man blir hørt når man står sammen.

– Når vi er samlet på det viset som vi har vært her, så øker det sjansen for å få til det vi ønsker å få til for regionen vår. Dette er en skikkelig gladsak, som jeg tenker at vi skal lære av: Når vi står sammen om saker, så blir vi hørt.

Selv om utbyggingen på Langnes ikke er garantert, ser direktøren i Næringsforeninga på sjansene som gode.

– Vi vet at Avinor mener utbyggingen i Tromsø er viktig, så vi er i godt håp, sier hun.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap), som troppet opp på lufthavna i forrige uke sammen med Wium, sier at det er godt å bli hørt.

– Her har en hel region stilt seg bak kravet. Her har mange, over hele landsdelen, vært med å bidratt. Dette er gode nyheter, kommenterer han.