Eline Arbo (34) fra Tromsø har vunnet stor regipris i Nederland: – Jeg prøver å lure folk inn med fargerik estetikk

Regissør Eline Arbo (34) fra Tromsø har vunnet den nederlandske publikumsprisen for forestillinga «Weg met Eddy Bellegueule» – Farvel til Eddy Bellegueule. Og ikke bare det: Hun tok også andre plassen.

PRISBELØNNET REGISSØR: Eline Arbo (34) fra Tromsø har nettopp vunnet Toneelkijkerprijs – en nederlandsk publikumspris for stykket «Weg met Eddy Bellegueule».  Foto: Gordon Meuleman

nyheter

Arbo er i Nederland og planlegger en oppsetning av «Tre søstre» av Tsjekhov når iTromsø ringer henne på et telefonnummer som begynner med 0031.

– Gratulerer som prisvinner!

– Takk! Det er veldig stas. Det jeg har vunnet er en publikumspris som gis en gang i året, og det er ekstra stas når det er publikum selv som har stemt forestillinga fram.


Skuespiller Gjertrud Jynge (54) fra Tromsø er nominert både til Hedda og Amanda: – Det er morsomt for en voksen dame å oppleve noe sånt

For to uker siden ble skuespiller Gjertrud Jynge fra Tromsø Hedda-nominert for beste kvinnelige skuespiller. Onsdag ble hun i tillegg nominert til Amandaprisen for beste kvinnelige birolle.


Både gull og sølv

I Nederland er teaterlandskapet annerledes enn i Norge. Der turnerer alle stykkene som blir satt opp over hele landet. Arbo har derfor hatt konkurranse fra alle de utallige forestillingene som ble satt opp i Nederland i 2019.

Og Arbo vant ikke bare med forestillinga «Farvel til Eddy Bellegueule». Hun har også regi på stykket som kapret sølvet, «Zwart water», Svart vann. En dobbel-seier, med andre ord.

– Det er veldig artig at folk har stemt mine forestillinger fram til første og andre plass. Det er annerledes enn om et var en fagjury som bestemte det, for da er det avhengig av 5-6 personers smak. Publikumprisen oppleves mer demokratisk.

SANFUNNSKRITISK: Forestillinga «Weg met Eddy Bellegueule» som Eline Arbo har regi på, er basert på boka «Farvel til Eddy Bellegueule» av Edouard Louis. Det er en selvbiografisk historie om en homofil gutt som vokser opp i fattigdom i Nord-Frankrike, og hans søken etter en egen identitet.   Foto: Sanne Peper

– Hva tror du det er med forestillingene dine som treffer?

– Jeg lager forholdsvis tilgjengelig teater, og er opptatt av at teater ikke skal oppleves som for tungt, alvorlig eller over-intellektuelt. Politiske og samfunnsmessige tema er viktige for meg, men jeg prøver å lure folk inn med fargerik estetikk, og mener vi på den måten kan behandle viktige tema i teatret uten at det trenger å bli for tungt.


Liker du søsknene Bremnes? Da er sjansen stor for at Margrete (11) og Karen (13) kommer til å synge en av dine favorittlåter

Karen (13) er «født på scenen». Margrete (11) har vokst opp bak scenen. Nå har de begge kapret den eneste barnerollen i musikalen «Bare Bremnes» som har premiere i høst.


Drømmen og korona

Arbo reiste til Nederland i 2012 for å studere regi på Teaterhøgskolen i Amsterdam. Hun hadde lyst til å finne en annen type teaterkultur enn den skandinaviske, og la seg inspirere av det. Og det fant hun.

– Det er mer fokus på fysisk spillestil her. I Nederland er fysisk og psykologisk tilnærming til en rolle likestilt. Og så er det en friere kunst her, fordi pengene er mer likt fordelt mellom institusjonsteatrene og det frie feltet. Det er en helt annen kultur på alle mulige måter her.

Etter at den nordnorske regissøren var ferdig med studiene i 2016, har hun vært en meget travel regissør, med 3-4 oppsetninger i året i både Nederland og i Norge. På Hålogaland Teater har hun satt opp «Gutten som ble et insekt» og «Peer Gynt».

Den seneste forestillingen Arbo skulle sette opp var «Jane Eyre» på selveste hovedscenen på Nationaltheatret i Oslo, teatrets høyborg – en drøm hun hadde båret i magen siden tanken om å bli regissør ble til. Men så kom koronaen og stengte scener og dører, to uker før premieren.

– Det var helt jævlig. Søndagen før hadde vi gått i 8. mars-tog med masse folk og liv, og noen dager etterpå klokka elleve på dagen kom noen og sa at «dere kan ikke ha prøve i dag». Jeg var ikke forberedt. Og så var det jo hovedscenen på Nationaltheatret, og det gjorde det ekstra surt.


Tromsøregissør står bak vårens storsatsing på Nationaltheatret

Eline Arbo (33) er så vidt ferdig med «Peer Gynt» på Hålogaland Teater, før hun skal sette opp «Jane Eyre» på Nationaltheatret.


Ikke bare for heterofile, hvite menn

Heldigvis skal stykket settes opp på et senere tidspunkt, på Nationaltheatret. Arbo vet bare ikke når.

– Har du et slags overordnet mål som regissør?

– Jeg ønsker jo å lage teater som folk liker på større steder og i mange land. Teatret er en plass hvor man kan være med på å definere hvilket narrativ vi aksepterer som normalt, sier Arbo og legger til:

–Mitt mål er å fortelle historier som ikke bare er til for heterofile, hvite menn, slik det historisk har vært tradisjon for i kunsten generelt. Jeg vil lage historier hvor menn ikke lenger er de eneste som får lov til å eie det eksistensielle prosjektet.

– Som et slags samfunnsmål?

– Ja, det er politisk; systemkritikk. Jeg vil leve i en verden hvor et menneske på scenen, om det er en kvinne eller en mørkhuden, er nettopp det: et menneske på scenen som forteller hvordan det er å være menneske. Det var det jeg prøvde på med «Peer Gynt» også.

– Er mammaen din stolt av deg?

– Om mamma er stolt? Haha, ja, hun er kjempestolt.


HT-forestilling er nominert til Hedda-pris

Norunn Standal, som gjorde scenografien til HT-forestillingen «Drøm om høsten», er nominert til Hedda-pris for beste scenografi/kostymedesign.