Les forsikringsselskapets villeste historier: – Ville ha ferien dekket fordi det var bråkete barn ved bassenget

Bare fantasien setter grenser for hva som kan komme inn av skademeldinger. Her er noen av de beste fra Gjensidige.

FLAMINGO: Slike oppblåsbare flamingoer er et lett bytte for vind og strøm. Det fikk en uheldig eier erfare.  Foto: Gjensidige

nyheter

Forventningene til hva som dekkes av reiseforsikringen er store. Spesielt om sommeren hvor mange nordmenn ferierer.

– Selv om de fleste i år ferierer i Norge, kan alt skje, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, i en pressemelding.

Han har opplevd litt av hvert når det kommer til nordmenn som vil ha penger tilbake på forsikringen. En gjenganger er at kundene bestiller tur med feil ut- eller hjemreisedato, og at hotellet ligger for langt unna stranda eller mangler basseng.

– I tillegg er det hver sommer noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker, sier Voll.


Her er byens beste badestrender

Frister det med frisk dukkert i sommervarmen? Her er noen av Tromsøs beste badestrender.


Her er noen av Gjensidiges beste forsikringshistorier

  • Kunde hadde investert i en megastor oppblåsbar flamingo-flåte. Stor stas for liten og stor, men plutselig var den borte. Eier tror at noen har lekt med tauet som festen den til brygga. Slike oppblåsbare figurer veier lite og er et lett bytte for vind og strøm. Det ble søkt etter flamingoen i hele området uten hell, og eier regner med at den har forlatt redet – for alltid.
  • Kunde bestilte tur til Syden i juli med avreise få dager senere. Få timer etter at tur ble bestilt så kunden på nyhetene at de måtte bruke munnbind under hele ferien. Dette var uaktuelt for kunden, som ville avbestille reisen. Kunden fikk avslag.
  • En ung mann var på besøk hos kjæresten sin. Om morgenen ble mannen fortalt av kjæresten at hunden hadde spist opp brillene hennes. I skademeldingen het det seg: Det har gått bra med hunden. Brillene var av merke Gucci, og hunden hadde tross alt fått seg et herremåltid.
  • Kunden skrev til Gjensidige: Veps hadde bygd bol inni og ødelagt en gjenstand (Womanizer-leketøy for voksne). Kanskje litt på kanten, men likevel en morsom historie. Skaden ble ikke erstattet da reiseforsikringen ikke dekker skadeverk utført av insekter.
  • Dårlig fiskelykke: En laksefisker krevde å få erstattet det han hadde betalt for leie av hytte og fiskerett, fordi det var for mye vann i elva slik at han ikke fikk fisk den uka han var der. Gjensidige har også de som krever det samme på grunn av lite vann.
  • Selskapet fikk en henvendelse fra en yngre dame angående tyveri av en veske. Dette var en skulderveske som hang over skulderen. Mens hun sto i kø var det noen som klippet av selve snora på veska som går over skulderen. Hun merket ingenting, helt til hun skulle ta noe opp fra vesken og så at den var vekk. Det var kun snora på veska som hang igjen over skulderen.
  • Kunde meldte skade på trillekoffert. Håndtaket var ødelagt og han «måtte gå krokete til hotellet» het det i skademeldingen.
  • Familien hadde bestilt et rekkehus i ferien, men det viste seg at det var masse løshunder som bråket til alle døgnets tider, samt mange katter som også kom inn i huset. Dette var så ubehagelig at de ble nødt til å få leid seg ett nytt feriehus et annet sted. De søkte om erstatning for dobbeltbooking, men fikk avslag siden dette er et krav som må rettes mot bookingbyrået.
  • En kunde hadde kjøpt billett med fergen mellom Danmark og Norge feil vei. Det var midt i sommer-rushet og det var fullt, slik at bilen og familien ikke kom om bord. De måtte kjøpe ny billett til en senere avgang og mente reiseforsikringen burde dekke dette.
  • En kunde ville ha ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget. Han mente dette hadde ødelagt deler av ferien.