Martha Otte tildelt ærespris av Norsk filmkritikerlag

Fredag delte Norsk filmkritikerlag ut sine priser. Martha Otte, som har styrt TIFF i 15 år, får tildelt æresprisen Budbringeren.

Martha Otte er tildelt Norsk filmkritikerlags ærespris Budbringeren for sitt utrettelige engasjement for filmkunst og kinokultur.  Foto: Marius Hansen

nyheter

Martha Otte har vært TIFF-sjef i 15 år, men trakk seg etter at årets festival var ferdig i januar. Otte mottar Budbringeren som er Norsk filmkritikerlags ærespris og går til «en person/organisasjon som har beriket filmkulturen gjennom å spre kunnskap, engasjement og entusiasme for film som kunstuttrykk».

Prisene ble delt ut i Oslo fredag formiddag og Martha Otte var til stede for å ta imot æresprisen.

I tillegg kan det nevnes at Dag Johan Haugerud som får selve Filmkritikerprisen for «Barn», Andrea Bræin Hovig som får skuespillerprisen for «Håp» og Gisle Tveito som får fagprisen for lyddesign på «Ut og stjæle hester».

Martha Otte slutter som festivalsjef i TIFF

Etter å ha ledet TIFF i 15 år, legger Martha Otte inn årene.

Her er juryens begrunnelse:

«Årets vinner av Filmkritikerlagets hederspris er kjent for sin karisma og entusiasme, imponerende energi og genuine formidling. For mange skaper bare synet av denne personen en unik stemning filmfestivalen hun leder er berømt for. Hun er festivalen, og festivalen er henne – tilsynelatende er de uadskillelige, men i år trer hun over i pensjonistenes rekker etter mer enn femten år som festivalsjef.

På en kunnskapsrik og morsom måte har hun introdusert hundrevis av visninger – alltid preget av en original tilnærming og ikke minst personlige relasjoner til filmskaperne, takket være sitt massive kontaktnett. Hun har reist kloden rundt på skattejakt og endevendt de mest obskure festivalprogram for å hente hjem uslepne filmdiamanter til Norge. Årets vinner er viden kjent for å bo i sin koffert og alltid være i bevegelse, på vei mot noe, i høyt tempo.

Kommunens kultursjef skifter beite – tar over som festivalsjef for TIFF

Lisa Hoen (45) er ansatt som ny festivalsjef for Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF).

Med sin idiosynkratiske smak og sine spesifikke interesseområder, har hun sørget for å gi Tromsø internasjonale filmfestival en tydelig profil. Ikke minst har hun som ingen andre lyktes med å knyte slitesterke bånd mellom festivalen og Tromsøs innbyggere. TIFF er ikke bare et viktig møtested for cineaster og et pilegrimsmål for filmkunstnere fra hele verden, men en real folkefest. Det er ingen tvil om at årets vinner, med sitt smittende humør og utrettelige engasjement for filmkunst og kinokultur, står bak denne suksessoppskriften.»