Koronaviruset ga mobilspill-boom

Aldri før har folk spilt mer mobilspill enn nå.

SPILLING: Nordmenn bruker mobilen til spill som aldri før etter koronapandemien slo inn.  Foto: Presse

nyheter

Koronapandemien har ført til at nordmenn bruker mer tid på smarttelefonen, og spesielt når det kommer til mobilspill.

AdColony, en av verdens største plattformer for mobilannonsering har hentet ut tall som viser at antall nedlastinger og spilletid i Norge økte med 17 prosent i juli sammenlignet med februar i år.

– 17 prosent kan for noen høres lite ut, men i denne bransjen er 17 prosent vekst over kun noen få måneder eksepsjonelt. Det er ikke noe tvil om at mobilbruken har skutt i været som følge av en lengre periode med sosial isolasjon, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge, i en pressemelding.


Ørjan (28) er verdens beste i dataspillet «Age of Empires 2»

«Gameren» Ørjan Larsen, bedre kjent som «The Viper», blir sammenlignet med Messi og Ronaldo. Han har 200.000 følgere på «Youtube» og 2.000 betalende abonnenter på spillnettsiden «Twitch».


En time spill daglig

AdColony kan for øvrig avsløre at nordmenn generelt er veldig aktive på mobilspillfronten. 80 prosent av norske mobilspillere spiller hver eneste dag. I snitt bruker nordmenn minst en time på mobilspill daglig.

– Koronaviruset har nok gitt en boost til en allerede pågående mobilspilltrend. Skjermene på smarttelefonene blir stadig større og bedre, og 5G-nettverket vil åpne uante muligheter for mobilspill. Det er ikke lenge til man har konsoll-opplevelsen i lomma, sier Joachim Haraldsen, som er youtuber og e-sportsgründer, i pressemeldingen.

– Gaming generelt har utviklet seg til et sted hvor spillere kan sosialisere på egne betingelser. Da er det naturlig at mobilspill også får mer oppmerksomhet. Denne kanalen kommer bare til å bli viktigere og viktigere for forbrukere og annonsører.