Det er viktig å følge med på trendende, noe Universitetet i Tromsø–Norges arktiske universitet ikke kunne sagt bedre med sin nye utfordring til studentene sine.

– Studentene skal dele sin hverdag fra studier og fritid, opp- og nedturer på sosiale medier som Instagram, Snapchat og YouTube, sier Kjetil Undseth ved UiT.

Se det selv

Det hele får emneknaggen «UiTexperience» hvor målet er at ungdommer rundt om i hele verden skal få et bedre inntrykk i hvordan det er å studere i Tromsø, og der alle sidene ved studentlivet kommer fram–på både godt og vondt.

– Studenter er jo på sosiale medier, og vi vil være der de er. Vi tror at det er bedre at studentene selv forteller hvordan det er å være student hos oss, enn at vi gjør det, sier Undseth.

Gratis bosted

Fremover vil vi med andre ord se studentene i helt forskjellige settinger–det være seg på hyblene, på fjelltopper eller med nesa godt plassert i en studiebok på lesesalen.

– Deltakerne skal selv står for innholdet, men noen hendelser vil også bli filmet av et kamerateam.

Men det er ikke alle som skal ta del i UiTs utfordring, for et knippe studenter må først komme seg gjennom nåløyet for så å gå gjennom en rekke konkurranser før dommerpanelet står igjen med én person. Han eller hun vil til slutt få sin verdige premie; ett års gratis opphold i en bolig, spandert av universitetet.