Tromsøbedrifter:

Avhengige av matfestivaler

Norges største matfestival går av stabelen denne helgen – og en lang rekke Tromsø-bedrifter mener det er livsnødvendig å delta.
nyheter

OSLO: Nesten 130 utstillere fra hele landet har strømmet sammen på Rådhusplassen og på Aker Brygge denne helga. Alt fra rakfisk fra Valdres og ost fra Røros til sirup fra Nordreisa og tørrfiskchips fra Sommarøy stilles ut og tilbys nesten 200.000 besøkende matinteresserte som har veiene forbi.

Tromsøbedrifter

Et knippe Tromsø-bedrifter er også å finne i vrimmelen av salgsboder.

– For oss er det veldig viktig å være her for simpelthen å treffe et større publikum enn det vi har på hjemmebane. Om vi skal kunne ekspandere og vokse så må vi være der det er mest folk, sier Svein Ole Kristiansen, produksjonssjef hos Aron Mat.

Ifølge ham handler det om å «putte maten i munnen» på folk slik at de får smaken for de nordnorske produktene.

– Tromsø er kjøttbyen i Norge, men vi er bare 70.000 innbyggere. Om vi skal kunne opprettholde både nivå og produksjon må vi ut av byen, sier han.

Les også: Slik forbedreder hun seg til NM.

Deltar for femte gang

Han får støtte fra Helge Johnsen i Kaikanten Delikatesser – som er på Matstreif for femte gang.

– Det har tatt helt av for oss. Hvert år har vi trodd at vi har nådd toppen, men etterspørselen her på festivalen er enorm. Vi har vært nødt til å fordoble vår salgsbod for å møte etterspørselen.

Også for Kaikanten handler det om å møte publikum der publikum er. I Oslo er det stor interesse for nisjeprodukter som klippfisk og tørrfisk, men kunnskapen om hvilke produkter som finnes er liten.

Les også: Eneste finalist fra Nord-Norge.

Positive tilbakemeldinger

– Derfor er vi her for å vise at det finnes eksempelvis ferdig utvannet klippfisk som er klar til øyeblikkelig bruk. Det visste ikke Oslo-folket fra før, sier Johnsen.

Østledningene er også på hogget etter med smale produkter enn fenalår og bacalao. Inne på den store fellesstanden for nordnorsk nisjemat står Kristin Hafteinsdottir fra Havgull AS på Sommarøy. Hun klarer så vidt å fylle på skålene med tørrfiskchips før de er tomme.

– Responsen fra folk her på festivalen er veldig positiv. De synes at Havgullet er veldig nytt, godt og spennende, sier hun.

Tomme chipsskåler

For henne og Havgull er det første gang de er på Matstreif, men neppe den siste.

– Vi ønsket å teste hvordan andre enn vårt hjemmemarked tok imot Havgull. Vi ville treffe folk og fortelle om vårt produkt – og reaksjonene er veldig positive, sier hun.

Suksess på Matstreif – og for så vidt andre matfestivaler – er dog langt fra nok.

– Det holder ikke å være populære her på Matstreif. For å virkelig slå igjennom her på Østlandet – der det er veldig mange produsenter av nisjemat – må man følge opp kunder og andre interesserte, sier Aron Mats Svein Ole Kristiansen.

For Aron Mat betyr det at de vil være på Østlandet i fem uker etter festivalen. Da vil de besøke butikker, restauranter og andre interesserte for å kunne presentere sine varer.

– Men Matstreif er viktig for å få innpass hos publikum og gjøre våre varer kjente, sier han.