Boreal Transport Nord og Troms fylkeskommune har ikke kommet til enighet om hvem som skal betale for innleien av «Fjordkongen» og «Fjorddronningen» våren 2011.

Nå har transportselskapet levert stevning til Nord-Troms tingrett med et samlet krav på nesten 7 millioner kroner.

– Vi bestrider kravet i sin helhet, kommenterer advokat i fylkeskommunen, Åge Mikal Kvilstad.

Kaier måtte utbedres

Det var 6. mai 2011 at daværende samferdselssjef Kari-Anne Opsal besluttet med øyeblikkelig virkning at de to Hurtigruten-eide hurtigbåtene skulle settes inn i trafikk igjen på ruten Tromsø-Harstad.

Årsaken var at kaiene i Harstad, på Engenes, i Brøstadbotn og på Finnsnes ikke var tilpasset de nye hurtigbåtene, slik at blant annet rullestolbrukere ikke kom seg om bord.

– Av hensyn til passasjerenes sikkerhet og båtens tilgjengelighet for bevegelseshemmede, har vi besluttet å ta ut de nye hurtigbåtene og sette inn de gamle. Hurtigbåtene skal være tilgjengelige for alle. Noe annet skulle bare mangle, sa Opsal til iTromsø.

Juridisk avklaring

«Fjordkongen» og «Fjorddronningen» ble leid inn i påvente av utbedring av de aktuelle anløpsstedene. Kostnadsperioden strekker seg formelt fra 3. mai til 30. juni 2011.

– Vi er uenige om hvem som skal betale leiekostnadene og ønsker derfor nå å få en juridisk avklaring, sier daglig leder Per Hansen i Boreal Transport Nord.

Han opplyser at det så langt ikke er berammet noen rettssak for Nord-Troms tingrett, og at det nok vil bli flere møter mellom partene fremover.

– Nå går dette rettens vei. Men vi har en god dialog med fylkeskommunen på de fleste punkter, så det kan jo tenkes at vi blir enige underveis i prosessen — selv om vi altså ikke er blitt det til nå, sier Hansen.

Advokat Åge Mikal Kvilstad ved fylkeskommunen opplyser at det også er andre saker partene er uenige i, men at dette ikke er saker som har nådd rettssystemet.

SAKSØKER FYLKET: Daglig leder Per Hansen i Boreal Transport Nord. Foto: Boreal/Paul Olai-Olssen Foto: Boreal/Paul Olai-Olssen