I dag er det nøyaktig 99 dager til stortingsvalget den 9. september, og her i fylket vil kandidatene til de seks plassene på Tromsbenken bruke alle mulige metoder for å vinne din stemme.

Til forskjell fra tidligere valg så vil sosiale medier som Facebook, Twitter og Instagram spille en langt større rolle enn før - både sentralt og lokalt.

– Jeg har en egen kampanje som startet lørdag der jeg i tillegg til vanlig valgkamp skal twitre én ting om dagen om Arbeiderpartiet. Jeg skal bruke sosiale medier til å skape engasjement rundt partiets politikk, sier Martin Henriksen, førstekandidat fra Troms.

Ifølge ham så skal hans twitring skille seg fra den vanlige kjeklingen mellom politiske motstandere på sosiale medier.

- Jeg har allerede fått tilbakemeldinger fra folk som er interessert i Aps politikk, sier Henriksen.

Én om dagen

– Jeg håper at mine fakta-tweets skal skape debatt og at jeg skal komme i kontakt med potensielle velgere, sier han.

Henriksen sier at hans kampanje skjer på eget initiativ.

- Det finnes ingen sentrale direktiver for hvordan vi skal opptre i sosiale medier, bortsett fra at vi oppfordres til å engasjere oss, sier Henriksen.

SVs Torgeir Knag Fylkesnes synes det er drøyt å fronte en politisk sak per dag fram til valget.

– Vi snuste litt på ideen før valgkampen, men droppet det. Vi så det som veldig "enveis", og har valgt en helt annen tilnærming til hvordan man kan bruke sosiale medier, sier han.

Ifølge toppkandidaten for SV handler partiets metode om å engasjere flest mulig rundt partiets politikk, og ikke bare engasjere toppkandidatene.

– Vi har en kampanje gående som heter "Ja til Nord-Norge" der alle som vil kan ta del. Man trenger ikke engang å være medlem i SV, sier Fylkesnes.

Handler om drømmer

Ifølge ham så brukes kampanjen til både å kommunisere med velgere, men også til å hente innspill.

– Hvems drømmer om Nord-Norge er det som skal rå - velgernes drømmer, eller Røkke, Statoil og Marine Harvest sine drømmer, spør han retorisk.

Fylkesnes har også studert hvordan president Barack Obama brukte sosiale medier i to valgkamper, og ser at sosiale medier kan brukes til veldig mye mer enn kommunikasjon.

– Det kan også brukes til å skape engasjement, til å utveksle ideer, og til å organisere. Det ønsker vi i SV å få til, sier han.

Twitrer ikke

Henriksens og Fylkesnes politiske motstandere på borgerlig side - Høyres Elisabeth Aspaker og Frps Øyvind Korsberg - holder seg helt og holdent unna Twitter.

– Jeg har bevisst valgt det bort, for jeg mener at om man skal bruke sosiale medier aktivt i en valgkamp så må man være god - og ha tid. Det har ikke jeg, sier Aspaker.

Partiet sentralt har imidlertid strategier for sosiale medier, og mange av de lokale og sentrale politikerne er svært aktive.

Aspaker er mer vennlig innstilt til Facebook som halvprivat politisk kanal.

– Jeg har cirka 3.000 venner på Facebook, og jeg legger ofte ut ting som jeg mener er viktig for meg og Høyre.

– Samtidig så har jeg ikke bare politiske tilhengere som FB-venner, det er motstandere også, så det kan bli interessante debatter rundt sakene, sier hun.

Dømmer ut Twitter

Øyvind Korsberg har ikke mye til overs for Twitter.

– Jeg ser ikke når jeg skulle ha tid eller rom til å drive med twitring. Jeg er av den oppfatningen at tradisjonelle medier er bedre - man kan fordype seg mer, viktige politiske saker blir kritisk gransket, og meningsmotstandere og eksperter får komme til tals, sier Korsberg - som er Frps mediepolitiske talsperson.

– Twitter er veldig smalt, og preges av vel mye unyanserte påstander, sier han.

Han er imidlertid mer vennlig innstilt til Facebook.

– Jeg er aktiv på Facebook, men da som privatperson. jeg kan ikke tenke meg å spre Frp-politikk blant mine Facebook-venner, sier han.

De fire toppkandidatene itromso.no har snakket med er de som mest sannsynlig kommer inn på Stortinget sett i lyset av de fleste partimeningsmålingene som er presentert. I tillegg ligger det an til at Arbeiderpartiet får ytterligere ett mandat, og at Høyre tar den sjette plassen på Tromsbenken.

AP-TOPP: Martin Henriksen skal sende ut én politisk tweet per dag for å overbevise sine velgere. Foto: Marius Hansen
H-TOPP: Elisabeth Aspaker har bevisst valgt bort Twitter som politisk kanal. - Jeg har ikke tid, sier hun. Foto: Odd Leif Andreassen
FRP-TOPP: Øyvind Korsberg bruker tradisjonelle medier fremfor sosiale medier. - Man får et mer nyansert bilde i aviser, TV og radio, sier han. Foto: Jan R Olsen