Opel Mokka X med automat, god bakkeklaring og 4x4, er som skapt for vinterbyen Tromsø. Når prisen i tillegg er fordelaktig, bør dette bli en kompakt-SUV tromsøfolk må via før handelen gjøres.

En og annen...

Da bilen første gang ble lansert i 2012, tok ikke salget av lokalt. Ute i Europa derimot, er modellen solgt i mer enn 500.000 eksemplarer.

Nå er Mokka her i ny X-utgave som representerer en tøffere utgave designmessig.

Mye nytt

Du skal ikke se mye på 2016-utgaven for å finne nyhetene. Likevel er slektskapet til førsteutgaven til stede.

Det Opel først og fremst har etterstrebet, er å gjøre Mokka så lik de andre modellene som mulig. I sum gjør det at bilen får et større uttrykk enn hos forgjengeren.

Nytt interiør

Interiøret er også nytt og minner sterkt om Astra. Alt er nøkkelfritt og på testbilen – med premium utstyrspakke – fant jeg både skinnseter hvor også puten kan reguleres i lengderetningen, stor berøringsskjerm, automatgir, oppvarmet ratt og start/stopp-løsning som er med på å holde forbruket nede.

Lettkjørt

I utgangspunktet driftes Mokka med forhjulene. Men det elektroniske systemet ligger ikke på latsiden. På tromsøske vinterveier er 4x4-systemet upåklagelig. Med ditto 19 centimeters bakkeklaring, er fremkommeligheten ingenting å si på. Det skal en del snø til for å stoppe Mokka.

Maskineriet

Motormessig er valgmulighetene flere. Jeg fikk utdelt en bensinmotor i turboutgave med direct injection. I kombinasjon med en ok 6-trinns automatkasse, fikk jeg forventet kjørekomfort. Både i sentrumsgatene og på landeveien.

Mokka leveres dessuten med 1,4-liter bensin med 140 hester og 1,6-liter diesel med 136 hester.

Førermiljøet

Jeg nevnte setene. Interiørmessig byr Mokka på langt mer enn god sittekomfort. Totalt er hele førermiljøet tilfredsstillende – ikke minst fordi knapper og brytere er riktig plasserte.

komfort: Førermiljøet er upåklagelig. God kjørekomfort er også blant mange plusser på nykommeren.

Og så er bilen godt isolert slik at støynivået er deretter.

I sum vil jeg påstå at Mokka ligger et hestehode foran flere konkurrenter – både hva gjelder kvalitet og komfort.

Corsa-plattform

Mokka produseres i Sør-Korea og har plattformen til lillebror Corsa. Selv om slektskapet til Chevrolet Trax også er til stede, presiseres det fra Opels side at det meste er utviklet i hjemlandet.

Så tar jeg med Opel sitt OnStar-system som blant annet er til hjelp dersom ulykken er ute. Da blir nødetatene automatisk varslet og nøyaktig GPS-posisjon oppgitt.

Fjernåpner

Og har du låst deg ute, kan sentralen fjernåpne dørene. De finner også doningen om den skulle bli stjålet. Jeg trekker også fram WiFi-funksjonen for inntil syv enheter.

I sum vil jeg si at Mokka X overrasker og bør absolutt bli et alternativ i klassen for kompakt-SUV-er. Og selv om du må ut med en del for total utstyrspakke, er prisen likevel overkommelig.

OPEL MOKKA X

Motor: 1,4 liter Turbo

Effekt: 153 hester bensin

Dreiemoment: 245 Nm

Akselerasjon: 9,7 sekund

Toppfart: 193 km/t.

Forbruk: 0,65 liter ved blandet kjøring

CO₂-utslipp: 148 g/km

Mål: 4,28 (L), 1,78 (B), 1,66 (H)

Bagasjevolum: 356 liter

Tilhengervekt: 1.500 kg

Pris testbil: 374.900 kroner

Pris fra: 269.900 kroner

PLUSS

• Førermiljøet

• Gode kjøreegenskaper

• Prisen

MINUS

• Noe redusert beinplassen bak.

• Smalt baksete som ikke vil romme tre kraftkarer.

• Litt redusert sikt bakover, men ryggekameraet ordner biffen.