Opel Mokka X med automat, god bakkeklaring og 4x4, er som skapt for vinterbyen Tromsø. Når prisen i tillegg er fordelaktig, bør dette bli en kompakt-SUV tromsøfolk må via før handelen gjøres.
Audi med funky små-SUV
En og annen...
Da bilen første gang ble lansert i 2012, tok ikke salget av lokalt. Ute i Europa derimot, er modellen solgt i mer enn 500.000 eksemplarer.
Nå er Mokka her i ny X-utgave som representerer en tøffere utgave designmessig.
Mye nytt
Du skal ikke se mye på 2016-utgaven for å finne nyhetene. Likevel er slektskapet til førsteutgaven til stede.
Det Opel først og fremst har etterstrebet, er å gjøre Mokka så lik de andre modellene som mulig. I sum gjør det at bilen får et større uttrykk enn hos forgjengeren.
Så mange tromsværinger legger om til piggdekk selv
Nytt interiør
Interiøret er også nytt og minner sterkt om Astra. Alt er nøkkelfritt og på testbilen – med premium utstyrspakke – fant jeg både skinnseter hvor også puten kan reguleres i lengderetningen, stor berøringsskjerm, automatgir, oppvarmet ratt og start/stopp-løsning som er med på å holde forbruket nede.
Lettkjørt
I utgangspunktet driftes Mokka med forhjulene. Men det elektroniske systemet ligger ikke på latsiden. På tromsøske vinterveier er 4x4-systemet upåklagelig. Med ditto 19 centimeters bakkeklaring, er fremkommeligheten ingenting å si på. Det skal en del snø til for å stoppe Mokka.
Slutt på gratis Tesla-lading
Maskineriet
Motormessig er valgmulighetene flere. Jeg fikk utdelt en bensinmotor i turboutgave med direct injection. I kombinasjon med en ok 6-trinns automatkasse, fikk jeg forventet kjørekomfort. Både i sentrumsgatene og på landeveien.
Mokka leveres dessuten med 1,4-liter bensin med 140 hester og 1,6-liter diesel med 136 hester.
Førermiljøet
Jeg nevnte setene. Interiørmessig byr Mokka på langt mer enn god sittekomfort. Totalt er hele førermiljøet tilfredsstillende – ikke minst fordi knapper og brytere er riktig plasserte.
Og så er bilen godt isolert slik at støynivået er deretter.
I sum vil jeg påstå at Mokka ligger et hestehode foran flere konkurrenter – både hva gjelder kvalitet og komfort.
Corsa-plattform
Mokka produseres i Sør-Korea og har plattformen til lillebror Corsa. Selv om slektskapet til Chevrolet Trax også er til stede, presiseres det fra Opels side at det meste er utviklet i hjemlandet.
Så tar jeg med Opel sitt OnStar-system som blant annet er til hjelp dersom ulykken er ute. Da blir nødetatene automatisk varslet og nøyaktig GPS-posisjon oppgitt.
Fjernåpner
Og har du låst deg ute, kan sentralen fjernåpne dørene. De finner også doningen om den skulle bli stjålet. Jeg trekker også fram WiFi-funksjonen for inntil syv enheter.
I sum vil jeg si at Mokka X overrasker og bør absolutt bli et alternativ i klassen for kompakt-SUV-er. Og selv om du må ut med en del for total utstyrspakke, er prisen likevel overkommelig.
OPEL MOKKA X
Motor: 1,4 liter Turbo
Effekt: 153 hester bensin
Dreiemoment: 245 Nm
Akselerasjon: 9,7 sekund
Toppfart: 193 km/t.
Forbruk: 0,65 liter ved blandet kjøring
CO₂-utslipp: 148 g/km
Mål: 4,28 (L), 1,78 (B), 1,66 (H)
Bagasjevolum: 356 liter
Tilhengervekt: 1.500 kg
Pris testbil: 374.900 kroner
Pris fra: 269.900 kroner
PLUSS
• Førermiljøet
• Gode kjøreegenskaper
• Prisen
MINUS
• Noe redusert beinplassen bak.
• Smalt baksete som ikke vil romme tre kraftkarer.
• Litt redusert sikt bakover, men ryggekameraet ordner biffen.