Fra 30-sonen starter i Hamna sør til den siste fartshumpen ved Rimi nord i Hamna er det 1.280 meter. På denne strekningen har antall fartshumper økt fra 8 til 11, og i snitt er det nå 116 meter mellom hver. Det får bussjåførene i Nobina til å reagere.

- To av de nye fartshumpene er plassert ved inn- og utkjøringen til Solneset skole. Når bussene skal stoppe på holdeplassen, må de passere humpene i en linjebevegelse på skrå. Da gynger bussen så kraftig at man risikerer at passasjerene slår hodet i vindusruta, sier tillitsvalgt Lars Gundersen i Nobina.

Nekter å kjøre inn

Fra de nye humpene dukket opp, gikk det kun dager før saken ble luftet internt i bedriften. Meldingen fra sjåførene var krystallklar. De nye humpene har gjort en allerede krevende rute til et mareritt.

- Jeg har gitt våre sjåfører beskjed om at de ikke får kjøre inn til stoppet ved Solneset skole. Du får et sidelengs kast på bussen når du svinger, som er mye verre enn å kjøre rett på en fartshump, sier verneombud i Nobina, Stig Arnold Johannesen.

Tillitsvalgt Lars Gundersen  opplyser at sjåførene i Nobina har vakter på opptil ni timer. I løpet av en slik vakt passerer de strekningen inntil 12 ganger. Han mener humpene utgjør en stor belastning for sjåførene, som nå har tatt saken opp med ledelsen i selskapet.

- Vi har bedt ledelsen gi Troms fylkestrafikk beskjed om at skiltet må flyttes fra holdeplassen ved Solneset, og ut i veien. Så får vi heller stå der og stoppe resten av trafikken hvis det er passasjerer som skal av og på, sier Johannesen.

Ekstra belastning

I Vegvesenets håndbok for fartsdempende tiltak står det at avstand mellom humpene bør være henholdsvis 75, 100 og 150 meter for fartsgrenser på 30, 40 og 50 km/t. Dermed er det ikke, i hvert fall ikke i snitt, for tett mellom humpene i 30-sonen i Hamna.

- Men i håndboken  står det også at det ikke bør være humper på veier med stor busstrafikk. Det er det gode grunner till, sier Johannesen.

På de vanligste humptypene må tunge kjøretøy passere 15-20 km/t saktere for at ubehaget skal føles likt som i personbil. Holder man like høy fart, vil ubehaget oppleves langt større i buss.

- Vi må nesten ned i 0 kilometer i timen ved passering, for bussen er så senket at det skal ingenting til før man streifer humpene. Allle slike bevegelser slår videre opp i ryggen på sjåføren, sier Johannesen.

Kjenner ikke bakgrunnen

Politisk rådgiver Tom Erik Forså ved byrådsavdeling for byutvilking sier han ikke kjenner til bakgrunnen for at det er etablert nye fartshumper i Hamna.

- Generelt forsøker vi å se på ulike tiltak der det er krysningspunkt ved skoleveier og barnehager. I noen tilfeller kan fartshumper være et nødvendig tiltak for å sikre trygg skolevei, men vi er veldig skeptisk til utstrakt bruk av fartshumper, sier Forså.

- Når det gjelder Hamna, må vi nesten se på helheten der ute. På stående fot kan jeg ikke gi noe svar på hvorfor det er etablert flere fartshumper. Der det er mulig, vil vi heller bruke trafikklys enn fartshumper for å regulere trafikken, legger han til.