TROMSDALEN/JEKTA/SENTRUM: Mellom hyllene hos "Nurke" på Jekta svinser Sarah Lisa Arnesen. Hun er på vei til motemesse i København, for å plukke ut nye plagg til de minste. Etter to års drift har salget gått over all forventning.

Les også: "Sentrum foran senter"

– Første året nådde jeg budsjettet nesten på krona, og nå har jeg økt omsetningen med nesten 50 prosent. Det er artig, sier hun.

Arnesen har ingen kjede i ryggen, men er lykkelig som liten.

– Jeg markedsfører butikken aktivt på Instagram og Facebook. Det å ligge på Jekta er også markedsføring i seg selv - hit kommer det alltid folk, sier hun.

God miks

Ved siden av Britts Boutique -som også selger klær- samt Jobb og fritid, er Nurke ganske alene. Kles- og motesegmentet domineres sterkt av kjedene.

Les også: "Foretrekekker samarbeid"

– Folk ønsker seg ofte mer, men velger å handle hos kjedene likevel. Da overlever ikke de små - med mindre man har en god forretningsidè, sier senterleder Laila Myrvang.

Det er nærmere 150 butikker på Jekta. 15 av disse er utenfor kjede, hvor 7 av disse er mat- og serveringssteder.

– Jeg er fornøyd, og synes vi har en god miks, men vi ønsker oss alltid flere lokale butikker. Det er krydder på senteret, sier Myrvang.

Står godt alene

Også på pyramiden er kjedebutikkene i flertall. I kles og motesegmentet er det ingen utenfor, men interiørbutikken Ma Maison står godt på egne bein.

Les også: "Føler seg utestengt"

– Det er mange ting som er positivt med å være del av en kjede. Man kan måle seg opp mot de andre, og diskutere hva som selger. Men alene bestemmer man helt og holdent selv hva man tar inn, sier Marianne Ytterstad.

Hun har drevet butikken i 10 måneder, og er fornøyd med kundegrunnlaget og salget.

– Det går bra, og folk synes det er positivt med en nisjebutikk. Her finner de ting andre ikke har, sier Ytterstad.

Hyller günderne

Av 41 forretninger har Nerstranda kun 4 utenfor kjede. Senterleder Veronica Evertsen ønskerskulle gjerne hatt flere.

– Det tror jeg ikke at jeg er alene om, men da må folk støtte opp om dem - ikke bare si at de gjør det, sier hun.

At mange kjeder havner i senter, tror hun ikke er tilfeldig.

– Når man administrerer mange butikker, er det naturlig å dra nytte av de stordriftsfordelene det gir. Både når det gjelder beliggenhet og åpningstider, sier hun.