– Nærmeste konkurrent er i Mo i Rana. Det gjør at vi har fått henvendelser fra Lofoten-området og sågar levert ett par biler dit, sier Iveco-ansvarlig Roy Pedersen.

LES DEBATTINNLEGGET: «Vrakpanten økes»

Startet med verksted

Da Transportsentrum AS ble kjøpt opp av Biltrend, overtok vi serviceavtalen for bilene. Det var tilbake i juni 2014. Etter det har vi forhandlet med den norske importøren og kom til enighet i høst. Fra 1. november var salget i gang, opplyser eier av Teknisk Bureau, Oddvar Antonsen.

Han regner med at kundegruppen vil ligge fra et stykke sør i Nordland og nordover.

Forsiktig start

foto
supplement: Eier av Teknisk Bureau, Oddvar Antonsen (til venstre) mener Iveco vil bli et fint supplement til nyttekjøretøyene fra Mercedes.

– Vi ønsker en forsiktig start uten de store målene. Men ser vi på det som har skjedd så langt, lover det godt, sier Pedersen som også har ansvaret for nyttekjøretøy fra Peugeot.

Teknisk Bureau fikk som kjent oppsigelsen fra den norske importøren etter å ha solgt det franske merket i flere tiår. Men nylig ble partene likevel enige og «byrået» er allerede i gang med salget – ikke minst av nykommeren 3008.

Ikke konkurrent

foto
Iveco varebil

– Det blir heller som et tillegg å regne, mener Antonsen.

Iveco leverer store varebiler fra 3,5 tonn og oppover. Det er også snakk om mindre lastebiler.

Selges sentralt

foto
Iveco lastebil

Antonsen er fornøyd med å få kontrakten.

– Det skyldes ikke minst at vi får utnyttet kapasiteten på verkstedet bedre. I dag er verkstedoppholdet for en bil betraktelig kortere enn for bare få år siden. Det skyldes ikke minst ny teknologi. Derfor er det viktig å øke volumet for å unngå dødtid, understreker Oddvar Antonsen.