Vi har sett andre bilder fra det samme året, med Tromsø Margarinfabrikk under bygging. Da var den sekskantede turistkiosken, tegnet av arkitekt Gunnar Haugen, på plass ovenfor telefonkiosken. Byggingen av Nord-Norges Salgslag startet også i 1953, og vi ser at ingeniør Selmer har etablert anleggsbygninger til venstre i bildet.

Kongeåpning

Det var 3. eller 4. juli 1952 at bilfergene en dag tok det nye fergeleiet på Strandtorget i bruk. Nøyaktig dato finnes ikke, fordi forflytningen fra Trekaia skjedde brått – uten noen markering. Det hadde ikke havnefogd O.B. Norvik tid til, siden kongen kom til messeåpning 9. juli.

Da sto ennå den gamle trefasaden med både ark og spir på Grand Hotel. Men Ragnar «Grand» Hansen solgte som kjent i 1952, og et nytt aksjeselskap gikk ganske umiddelbart i gang med ny, murpusset fasade. Den må i så fall ha vært flunke ny da Kåre Kristensen tok dette bildet av byens nye, trafikale navle.

Chevy fra Ramfjord

Om det ikke hadde vært for nevnte referanser, kunne bilparken alene ha forskjøvet tidsbildet med mange år. For her er nok mange, gamle kjøredoninger, med en 1942-modell Chevrolet Fleetmaster i front. En gammel sliter det ble produsert 254.885 stykker av. Den store doningen hadde en 90 hk rekkesekser, som gjorde maks 135 kilometer i timen. Det burde rekke under datidens veier og kjøreforhold.

Arild Thrane Sandnes har sporet eieren for oss i det gamle motorvognregisteret, og alt tyder på at det er Rolf Berge Hansen i Ramfjord som sitter ved rattet – registreringsnummer X-4556. Bilen ble registrert på ham første gang, og han solgte videre til Peder Pedersen på Andselv 6. oktober 1953. Siden har den gått til flere eiere, Svein Burud 17. mars -54, med adresse «Feltpost 50». Senere til Bodø.

Jomfrutur?

Til høyre står en Mercedes lastebil, ifølge Sandnes en L3500 med dieselmotor. Årsmodellen er 1953, og var registrert på Johan Moen, Storsteinnes. Vi formoder at det er ham som står ved lastekassen – kanskje på jomfrutur inn Balsfjorden?

Den ble solgt videre 1. august 1959 til Jens Knutsen på Jægervatn.

Ellers ser vi vel noe østeuropeisk også bakover i køen – et slags gufs fra den andre siden av jernteppet.

Oppe på hjørnet mot Strandskillet ser vi at det pågår oppussing, eller ombygging hos slakter Einar Nilsen. Det var vel litt lenger opp at urmaker Valtinsen også holdt hus, for ikke å glemme kjøpmann Kåre Tøllefsen. På motsatt side av gata, hitenfor Grand, var det vel I. Austad som ennå holdt hus, etter brannen i 1948. Mellom det og Berntsens Farvehandel har det vært flere bakere opp gjennom årene, med baker Hansen som den siste. Arne Berntsen etablerte fargehandelen i 1930, men før det var huset i eie av kjøpmann Johan Bell.

I forbindelse med ferieavvikling trykker vi den nærmeste tiden Bybilder fra vårt mangfoldige arkiv. Dagens artikkel sto første gang på trykk onsdag 5. juli 2006.