Begge jentene går i 10. klasse på en skole i Tromsø. Likevel opplever de radikale forskjeller i skoletilbudet når det kommer til kroppsøving.

– Jeg har ikke hatt en eneste svømmetime siden jeg begynte på Langnes. Det er jo veldig dumt, fordi jeg synes det er noe alle burde kunne. Det er jo noe vi har snakket om oss elevene imellom, men skolen har egentlig aldri sagt noe om hvorfor det er slik til oss, forteller Falch.

Andre tilstander

På Sommerlyst er det helt andre tilstander med tanke på svømmeopplæringen. Der får de totalt ti timer med svømming i løpet av 9. klasse. Gudmundsen synes det er tilstrekkelig for dem som går på Sommerlyst, men synes samtidig synd på dem som ikke får noen svømmetimer i det hele tatt.

– Jeg synes jo det er veldig nyttig å ha det. Det å utføre redningsoperasjoner i vannet er jo ikke noe man lærer på fritiden.

Svært viktig

Akkurat det er rektor ved Sommerlyst skole Rolf Øistein Barman-Jenssen enig i. Han mener det er et svært viktig tilbud, og skulle også ønsket at de kunne tilby enda flere timer enn det de gjør.

– Jeg mener det er viktige ferdigheter å lære. Ifølge kompetansemålet innenfor kroppsøving skal man kunne svømme når man går ut av 4. klasse. Likevel ser vi at det er noen som sliter. For disse er det svært viktig at vi kan ha et godt svømmetilbud, hevder Barman-Jenssen.

Kompetansemålet for svømming tilsier at elevene skal kunne svømme rygg og bryst, samt kunne utføre en redningsaksjon til vanns hvis noen skulle stå i fare for å drukne.

Ikke mange nok timer

For Langnes skoles del ble tilbudet kuttet fra og med skoleåret 2012/13 fordi skolen uansett bare kunne tilby totalt 4 svømmetimer til elevene i løpet av deres 3-årige skoleløp. Også mangelfull tilgang på basseng oppgis som en hovedgrunn til dagens tilstander.

– Jeg synes det er veldig dumt at det har blitt slik.Selv har jeg jo svømt mye på fritiden, og har kanskje lært mye av det jeg trenger på den måten, sier Falch.

Hun forteller at hun også tidligere har fått lite svømmeopplæring i løpet av årene på barneskolen.

– Hvis det ikke hadde vært for at jeg på fritiden er en ivrig svømmer så tror jeg kanskje ikke at jeg hadde nådd kompetansemålene som er fastsatt i læreplanen.

Rektor ved ungdomsskolen Berit Ingrid Aasmo synes det er synd at de ikke har mulighet til å tilby et svømmetilbud til elevene ved skolen. Hun hevder de kontinuerlig jobber med å få på plass et bedre tilbud.

– Men det er jo slik at det i hovedsak handler om mangel på bassengtilgang, og da blir det vanskelig før byens nye svømmeanlegg er på plass.

Synd

Politisk rådgiver Andreas Willersrud (H) ved byrådsavdeling for utdanning i Tromsø kommune synes det er synd at noen elever ikke får svømmeundervisning i ungdomsskolen i Tromsø.

Han sier det er et mål at alle elever skal få tilbud om svømmeundervisning, uavhengig av hvilken skolekrets de tilhører.

– I forbindelse med etableringen av nytt basseng vil det komme en mer helhetlig plan for svømmeundervisningen, men dessverre er det vanskelig å få gjort noe på kort sikt, sier Willersrud.

Willersud mener det er et nasjonalt problem at det ikke er noen lovbestemte krav til svømmeundervisning. I dag er det kun hvis man kan dokumentere at målene ikke er oppnådd, at det kan få konsekvenser for skole og kommune. Det betyr at man må kartlegge hva den enkelte elev har lært, eller ikke lært, i løpet av grunnskolen.

– I Tromsø kommune varierer det fra skole til skole hvilken opplæring elevene får. Det som er utforingen for skolene er tilgangen på basseng. Der spiller både kostnader og logistikk inn, sier Willersrud.