Etter at det kom avsløringer om at Volkswagen har installert et jukseprogram i en rekke av bilmerkets modeller, ble hele 147.139 biler tilbakekalt i Norge.

Da anslo markedssjef for bilforhandleren Sulland Tromsø, Jan Arne Martinsen, at siden Tromsø står for 1,65 prosent av bilsalget i Norge, ville 2.000 biler komme til å bli tilbakekalt i Tromsø. Utenom Volkswagen er også modeller av Audi og Skoda rammet av utslippsskandalen.

Når iTromsø igjen er kontakt med Martinsen torsdag, nærmere to måneder etter at skandalen ble kjent, forteller han at ytterligere 400 biler er rammet.

– På tampen av september hadde vi ikke full kontroll over hvilke biler det var snakk om. Nå har vi derimot fått en bedre oversikt. Det har gått en del bruktbilimport også, og derfor vi har brukt litt tid på å få full oversikt over alle bilene som er rammet, sier han.

Flere rammet

8. november skrev Dagbladet at Volkswagen-ingeniørene innrømte å ha jukset med de bensindrevne bilene sine også. De hadde økt dekktrykket og blandet diesel med motoroljen for å få bilene de lagde til å bruke mindre drivstoff.

Det var Volkswagen selv som avslørte at ytterligere 800.000 bensindrevne biler var rammet av utslippsjuks. Markedssjefen ved Sulland Auto kan imidlertid opplyse om at dette ikke går utover flere bileiere i Tromsø.

– Dette går bare ut over én type dieselmotor. Den har vi bare solgt to eller tre stykker av, og blir derfor ikke utslagsgivende i forhold til antall biler som nå blir tilbakekalt, sier Martinsen.

– Hvordan har dere informert kundene deres underveis i prosessen?

– Importøren har tatt seg av informasjonsbiten, og gått ut med egen nettadresse, 189 motor, hvor folk både kan stille spørsmål og få svar på det de lurer på.

Venter på svar

Videre opplyser han at de fortsatt venter på svar fra importøren om hvordan de skal utbedre motorene til bilene som blir tilbakekalt. Selv er de klare for å ta imot de rammende bilene, om det blir løsningen.

– På hvilken måte har Volkswagen-skandalen påvirket salget hos dere, av biltypene Volkswagen, Skoda og Audi?

– Vi har ikke merket at det har vært redusert salg hos oss. I oktober skrev vi kontrakt med 61 nye bileiere, noe som er helt i tråd med hva vi fikk i oktober i fjor. Det betyr vel bare at folk ikke har mistet tilliten til Volkswagen, sier Martinsen.

Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFK) viser imidlertid at Volkswagen så langt i år har hatt en økning av salget i Tromsø og ute i distriktene på 34,9 prosent, Skoda hatt en nedgang på 0,6 prosent og Audi en økning på 1,3 prosent.

I oktober måned viser statistikken at Volkswagen har hatt en økning på 31,3 prosent, Skoda en nedgang på 42,3 prosent og Audi en økning på 83,3 prosent.