Det var NRK som mandag morgen meldte at Høyre i Tromsø kjemper for å få fremskyndet arbeidet med den nye innfartsveien til Tromsø gjennom Ramfjord.

Morten Willumsen, leder i Tromsø Høyre mener at man bør begynne utbyggingen på deler av traseen. iTromsø har forsøkt å komme i kontakt med Willumsen, uten å lykkes. Til NRK sier han:

– Traseen mellom Sørbotn og fylkesveien mot Breivikeidet er fri for innsigelser per i dag, den er frigjort fra fylkesmannen og planlagt tidligere av Statens vegvesen. Der må vi sette i gang reguleringsplanen fort for å få den bygd.

Uavklarte innsigelser

Imidlertid er det mange innsigelser mot den resterende strekningen gjennom Ramfjord - strekningen flertallet i kommunestyret har pekt ut som den ønskede.

Både Fylkesmannen, fylkeskommunen og Sametinget protesterer - i følge NRK. Det er grunnen til at regionvegsjef Torbjørn Naimak ikke ønsker byggestart riktig enda.

– Det er nok en umulig idé å få gjennomført. Skal vi gå i gang må vi ha en helhetlig løsning. Vi kan ikke starte på en del, og regne med at vi skal få løst resten etter hvert, sier han til NRK.

Dette er synspunkter Ann-Sissel Enoksen, leder i Tromsø Senterparti helhjertet støtter.

- Jeg holdt på å sette kaffen i halsen da jeg hørte dette på radioen i morgest. Det er kun to dager siden Rambøll skulle levere en rapport med mulige løsningsforslag angående innsigelsene som er kommet. Denne skulle overleveres søndag, og så går man ut på mandag og varsler ønsket igangsetting. Trykksverten kan ikke ha satt seg engang.

Vei i tomme intet

Enoksen mener at det vil være å foregripe saksgangen å igangsette arbeidet med en del av traseen før hele traseen er klargjort.

- Når det ikke er avklart om veien kan bli bygd - hvorfor skal man da bygge deler av en trase? Hvorfor bygge når Vegvesenet går sterkt imot og begrunner det med at ting ikke er klarlagt? Hvordan kan man da gå ut og være så skråsikker på at arbeidet bør starte. Hvordan kan man være så skråsikker på at de innsigelsene som foreligger vil bli avklart, spør Enoksen, som frykter at veien kan ende i tomme intet dersom arbeidet starter før traseen er endelig spikret.