«Jeg som utløste. Burde ikke kjørt der. Bruddkant ca. 50 cm. (...) Går vel i samme fellen som de fleste. Mitt faste område. Er der ukentlig og mener at jeg følger med».

Slik begynner Viktor Olsen et innlegg om vurderingene han gjorde søndag 20. februar, før han la ut på tur i et terreng og på et snølag som skulle vise seg å ikke bære.

Innlegget er lagt ut på bloggen «Snøskred-nei takk», som drives av Midnight Sun Mountain Guides. Det er et firma som tilbyr ski- og fjellopplevelser i Tromsø-området, Lyngsalpene og Kåfjordalpene.

iTromsø har vært i kontakt med Olsen, og deler historien og bildene med tillatelse.

Rekognoserte med hund

Olsen gikk på tur i sitt lokale turområde på Sømna på Helgeland. Skredvarselet viste moderat snøskredfare, lokalt ustabile forhold med områder med vedvarende svake lag i snødekket, og anmodninger om å være forsiktig i leområder med fersk fokksnø. Været de siste dagene var preget av vind fra sørvest i kombinasjon med snøbyger. «Litt typisk skredvær med andre ord», oppsummerer Olsen.

Natt til søndag hadde det falt 30 cm nysnø på et 10 cm tykt skarelag. Tromsømannen, som altså er bosatt på Helgeland, hadde gått to turer tidligere på dagen. Han tok med seg hunden for å sjekke forholdene før han satte utfor en annen, og brattere renne.

– Det var uten tvil en feilvurdering, konkluderer Olsen.

Bruddkanten synes tydelig på bildet. – Det var overraskende hard snø, forteller Olsen. Foto: Viktor Olsen

Stoppet i stein

Han utløste et skred på 550 meters høyde over havet. Etter to meter traff han en stor stein og stoppet opp, uskadd. Han konkluderer med at han hadde flaks. Lenger ned var det trær, som han hadde risikert å treffe med stor kraft om han ikke hadde stoppet så tidlig.

-Det verste er ikke det som skjedde i dag, men det som kunne skjedd tidligere, skriver Olsen.

Han fikk en lærepenge.

– Det blir slutt på kjøring over 30 grader.

Midnight Sun Mountain Guides, som driver den aktuelle bloggen og har formidlet Olsens historie, berømmer tromsømannen for åpenhet om erfaringen.

«Kunnskap, erfaring og bevisstgjøring rundt temaet er viktig», skriver firmaet.