– Det blir vanskeligere for læreren å drive med oppfølging av elevene når man ikke vet hvem eleven er, sier Hofsøy.

Hun vil videreføre dagens praksis med at elevene skriver navnet sitt på besvarelsen, og tror det vil bli mer komplisert for lærerne å motta besvarelser der navn er byttet ut med nummer.

– Selv om vi finner gode løsninger til hvordan dette kan gjennomføres, vil det nødvendigvis bli mer byråkrati. Vi burde gå i motsatt retning og la læreren være lærer, sier Ap-politikeren.

– Høyres forslag signaliserer en sterk mistillit til lærerne som vi i Arbeiderpartiet er uenig i. Vi må ha tillit til at lærerne er i stand til å gjøre jobben sin, legger Hofsøy til.

Forslagsstiller Kristian Støback Wilhelmsen (H) sier at han verken håper eller tror resultatene vil bli særlig forskjellige med og uten anonym retting, men at anonymiteten er viktig for å bygge tillit til skolen.

– Mange elever føler seg urettferdig behandlet når de blir vurdert av lærerne sine. Anonym retting gjør at elever i større grad blir vurdert utelukkende på faglig nivå. Det er viktig å understreke at det er helt naturlig å bli påvirket av irrelevante faktorer, og at lærere på ingen måte må lastes for at vurderinger kan være urettferdige, det er systemet som legger opp til det. Men da må man kunne tilpasse systemet, sier han.