I morgentimene den 5. januar 1982 var «Kondratij Bulavin» på vei nordover til Arkhangelsk fullastet med stålplater. Da skipet passerte under Tromsøbrua ble det tatt av strømmen som førte akterenden av skipet mot fenderverket på brua. At ingen ble skadet da 4000 tonn russisk metall skrapte langs brua i 6–7 knops hastighet (13 km/t) regnes som det første mirakelet.

Stygge strømforhold

Ifølge havnefogd Knut Mortensen var ikke skipets hastighet uforsvarlig. Tvert imot.

– Med de stygge strømforholdene i Tromsøysundet er man nødt til å holde såpass høy hastighet for at fartøyet skal komme seg gjennom seilingsinnløpet, sa han til Bladet Tromsøs journalist, Geir Åge Hanssen, den 6. januar 1982.

I kollisjonen falt den russiske overstyrmannen på sjøen uten at noen fikk det med seg. At han ble meldt savnet tidsnok til å bli berget var det andre mirakelet. Mannskapet satte umiddelbart en lettbåt på vannet og begynte å lete. At han ble funnet etter kort tid er det tredje mirakelet og at han i det hele tatt overlevde 15–30 minutter i det iskalde Tromsøysundet er da det fjerde mirakelet.

Reddet av god fysikk

– Selv om det hele gikk forholdsvis raskt for seg i mørket på en strømfylt sjø, hadde mannen vært i sjøen mellom et kvarter og en halv time da han ble funnet. Han var ennå ved full bevissthet, men så stiv og forfrossen at han ikke maktet å gjøre rede for seg hva som egentlig hadde skjedd, skriver Hansen.

«Tromsø» oppsøkte ham på sykehuset men takket være «god fysikk og dyktige svømmeferdigheter» ble han utskrevet allerede på formiddagen.

Dette var ikke første gangen et skip hadde kollidert med Tromsøbrua og havnefogden hadde allerede lansert et forslag om at brua burde stenges når store skip passerte.

Mulig katastrofe

– Jeg tør ikke tenke på hva som kunne ha skjedd dersom skipet hadde truffet fenderverket på brua med baugen først. En kollisjon mellom fenderverket og en 4000-tonner i seks knops fart kunne ha ført til at fenderverket ble knust og betongsøylen knekt som en fyrstikk, mente Mortensen som fryktet en «katastrofe av dimensjoner».

At det kun oppsto mindre skader på brua regner vår journalist som det femte mirakelet.

– Nå var det kun treverket som deler av betongen er foret med som ble skadet. Reparasjonen vil nok koste 30.000-35.000 kroner, sa en lettet overingeniør i Statens vegvesen, Martin Eriksen da han hadde undersøkt skadene i dagslys.

Så heldig var ikke det russiske lasteskipet som måtte regne med omfattende reparasjoner i millionklassen.