Regjeringen har besluttet at russiske fiskefartøy kun kan anløpe tre havner, og at alle de russiske fartøyene som kommer til disse havnene skal kontrolleres.

– Vi har nå informasjon som tilsier at det er behov for å øke kontrollen med russiske fiskefartøy, sier utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap)

Hverken Huitfeldt eller justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) vil kommentere nærmere hva informasjonen går ut på.

Statsminister Jonas Gahr Støre, som torsdag har vært i Praha på et EU-toppmøte om energisituasjonen, sier til VG at regjeringen har grunnlag for å ta en slik beslutning «av hensyn til hva vi ønsker at skal være opptreden og orden i norske havner».

– Har det vært uorden?

– Det har vært nok til at vi har truffet disse tiltakene i dag. Det er viktig for oss å ha et fiskerisamarbeid med Russland knyttet til forvaltningen av torsken. I det ligger det at vi har tillatt russiske fiskebåter å komme til norske havner, sier Støre.

– Dette har vi hatt stor oppmerksomhet på for at det skal skje innenfor de rammene som skal gjelde i Norge. Når vi nå strammer inn på det og understreker at det er tre havner med inspeksjon de kan være i, så er det jo fordi vi mener vi har grunn til det, fortsetter han.

PÅ TOPPMØTE: Statsminister Jonas Gahr Støre er for tiden på et toppmøte i Praha. Foto: Heiko Junge / NTB

Vil ikke være frihavn

Huitfeldt understreker at Norge ikke skal være en frihavn for russiske fartøy.

– Vi har fulgt nøye med på russisk aktivitet i norske farvann og i norske havner for å unngå at Norge blir et transittland for å frakte varer ulovlig til Russland, sier Huitfeldt.

De russiske skipene kan kun anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord. Der vil de bli kontrollert av tollere.

Endringene vil tre i kraft i løpet av kort tid.

– Når grensene mot Europa i økende grad stenges, gjør det oss sårbare. Det øker risikoen for ulovlig aktivitet gjennom Norge. Vi følger utvikling nøye og er klare til å iverksette ytterligere tiltak om nødvendig, sier Huitfeldt.

– Hva slags informasjon har dere fått som gjør at dere øker kontrollen?

– Vi har fulgt med på denne situasjonen helt siden unntaket ble laget. Som utenriksministeren var inne på, har situasjonen knyttet til krigen i Ukraina utviklet seg siden starten i februar og vi har måttet ta nye vurderinger underveis på sanksjonsregelverket og hvilken tilgang russaland skal ha over Schengen-grensen. Jeg kan ikke gå inn på detaljer, sier Mehl.

– Vi må ta høyde for at det generell risiko for at lovlig aktivitet og dette unntaket kan utnyttes, sier Mehl.

Vil hindre ulovlige varer til Russland

Fiskeriminister Bjørnar Skjæran peker på at fiskeriressursene skal forvaltes bærekraftig.

– Vi balanserer på denne måten behovet for kontroll med behovet for fiskerisamarbeid, sier han.

Bakgrunnen for innskjerpingen er den alvorlige utviklingen den siste tiden, med Russlands uakseptable annektering i Ukraina, anslagene mot gassrørledninger i Østersjøen og økt droneaktivitet, opplyser Huitfeldt.

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl (Sp) opplyser at Tolletaten er en av de aktørene som blir viktige i tiden som kommer og skal gjennomføre kontrollene.

Finansdepartementet og Utenriksdepartementet meldte nyheten først på sine nettsider. Kort tid etter meldingen ble publisert, er sidene utilgjengelig.

Finansdepartementet kan torsdag ikke svare på hvorfor pressemeldingen er utilgjengelig og Utenriksdepartementet viser til pressekonferansen senere torsdag.

Har vært unntatt sanksjoner

Etter Russland invaderte Ukraina, har regjeringen innført flere sanksjoner mot Russland.

Siden 7. mai har russiskflaggede skip over 500 bruttotonn som seiler kommersielt i internasjonal fart, ikke kunnet gå til norske havner. Dermed har grensene vært stengt for russisk varetransport og havnene har vært stengt for russiske skip.

Forbudet omfatter også yachter og enkelte lystfartøy og fritidsfartøy, men fiskefartøy har vært unntatt fra sanksjonene.

Sør-Varanger og Kirkenes er helt avhengig av samarbeidet med Russland.

Om to uker skal norske og russiske myndigheter forhandle om neste års fiskeriavtale.

Avtalen innebærer at Russland og Norge blir enige om fiskekvoter. I avtalen ligger det også at russiske fiskere kan fiske i norske områder, og at russiske båter kan levere fisk til Norge.