– Et førsteklasses feriested for høsten.

Slik beskriver et av verdens største reiseblader Travel and Leisure den norske hovedstaden Oslo.

Bladet plasserer Oslo øverst på listen over de europeiske hovedstedene med høyest prisfall denne høsten.

Dollaren og euroen har styrket seg rundt ti prosent mot den norske kronen så langt i år. Eksperter har hatt ulike forklaringer på hvorfor.

Den svake kronekursen er dårlig nytt for selskaper som importerer varer fra utlandet.

På samme måte er det godt nytt for dem som selger varer og tjenester til kjøpere som sitter med utenlandsk valuta.

Aldri opplevd før

Den svake kronen gjør også at turister får mer igjen for pengene sine når de besøker Norge. Det har man lagt merke til i utlandet, bekrefter spesialrådgiver i Visit Norway, Harald Hansen.

– Norge er så å si tilbake til 2019-sesongen når det gjelder utenlandske besøk i 2023. Fra noen av våre viktigste markeder som Tyskland, USA, Nederland, Danmark og UK har 2023 overgått rekordåret 2019, sier Hansen.

– I mine 36 år i reiselivsbransjen – med 27 år som PR sjef for Norges Turistråd og Visit Norway i USA, er det faktisk første gang at vi har markedsført Norge som «billig».

Hansen innrømmer at det er litt morsomt, men sier også at Norge kanskje ikke er «billig», selv om det er billigere enn før.

USA: Harald Hansen jobber med å markedsføre Norge fra New York. Foto: Astrid Waller

– Vil spille positivt inn

Flyselskapet Norwegian merker også den svake kronekursen. I starten av november sa toppsjef Geir Karlsen at Norwegian forventer at 300.000 flere utlendinger ville reise til Norge i år.

De har også økt satsingen mot nordlys-destinasjonen Tromsø, noe som inkluderer direkteruter til og fra Berlin, Milano, Paris, London og København.

Leder for NHO Arktis, Sigrid Ina Simonsen, sier på den andre siden at reiselivet i nord enda ikke har merket altfor mye til den svake kronekursen.

Hun mener reiselivet i Nord-Norge ikke er friskmeldt etter koronapandemien.

Hun legger skylden på fraværet av nordmenn.

– Det er grunn til å tro at en svekket fastlandsøkonomi, samt begrenset flykapasitet med derpå følgende høye billettpriser, er blant årsakene til dette, sier Simonsen.

Administrerende direktør i Nordnorsk Reiseliv, Trond Øverås, er enig med NHO, men sier vinteren har blitt mer attraktiv for turistene.

– I og med at Norge i utgangspunktet ikke blir sett på som et rimelig reisemål vil valutakursen slik den er i dag spille positivt inn, sier han.

WILKOMMEN: Nå er det ikke lenger så dyrt for tyskere å dra til Norge. De kan til og med ta flyet direkte fra Berlin. Foto: Gorm Kallestad / NTB

– Absolutt å foretrekke

En bransje som merker både opp- og nedsiden av fallet i kronekursen er skisentre.

Myrkdalen Fjellandsby er blant de som har økt heiskortprisen mest denne sesongen for å kompensere for økte utgifter. De fleste av leverandørene deres av heis og maskiner kommer fra EU-land. I tillegg er det vanskelig å hente utenlandsk arbeidskraft når kronekursen er svak.

Nå håper daglig leder ved Myrkdalen Fjellheiser, John Ivar Norheim at kjøpesterke turister skal redde noe av sesongen.

– Vi har forventning om økt trafikk fra utenlandske turister denne sesongen, sier Nordheim.

Han sier imidlertid at den svake kronekursen påvirker dem mer negativt enn positivt.

– Det er på grunn av de store innkjøpene vi må gjøre i eurosonen. Stabilitet og forutsigbarhet er absolutt å foretrekke.

SKIFERIE: Sjefen i Myrkdalen skisenter håper på turister fra utlandet. Foto: Marit Hommedal / NTB