Svein Tore Marthinsen er valganalytiker, statsviter og forfatter av boken «Sosial kommunikasjon». I tillegg blogger han på sosialkommunikasjon.no.

Han mener det er viktig for politiske partier å være aktive på nett og i sosiale medier – særlig opp mot et valg.

– Det er klart at det gir partier og politikere muligheten til å kunne sette agendaen selv, og ikke være avhengig av pressen. Da kan de heller komme ut direkte til velgerne og få input fra velgerne. Velgernes måte å innhente info på er fremdeles i hovedsak gjennom de tradisjonelle mediene, men nett og sosiale medier blir viktigere og viktigere, mener han.

– I dagens samfunn er det veldig mange forskjellige måter å kommunisere på, og det gjør det krevende å være politiker og parti fordi man må beherske flere medier. Man må tilpasse budskapet til de man snakker med, fortsetter han.

Les også: Nå er kvinnene i flertall.

Vurdering

Marthinsen har gjort en vurdering av alle de 11 partiene som stiller til kommunevalg i Tromsø i høst, og deres innsats på egen nettside, Twitter og Facebook.

– Generelt vil jeg si at de fleste partier i Tromsø har mye å gå på med tanke på nettsider og sosial mediebruk. De fleste partiene har dog noenlunde oppegående nettsider og Facebook-sider, sier Marthinsen.

I gjennomgangen og vurderingen har han ikke tatt hensyn til partienes ressurser.

– Inkluderes dette momentet, så synes jeg særlig Høyre er en skuffelse – partiet burde hatt kompetanse og ressurser til å få til noe langt bedre og mer enn de gjør, sier han.

Marthinsen har rangert partiene fra best til dårligst, ut fra en totalvurdering med utgangspunkt i nettside, Facebook og Twitter.

– Jeg vil dog føye til at hva personene gjør på sine profiler er vel så viktig som hva partiorganisasjonen gjør på partikontoene, dette inngår dog ikke i analysen, legger han til.

Marthinsens vurdering:

Ap: God nettside, flott egnet for mobil. Fin bruk av videoer på Face. Pluss for også å dele video fra velgerkonkurrenten Venstre. Vel mye fokus på frontkandidatene Aarbakke og Røymo, bør få fram kandidatbredden og kanskje også noen vanlige velgere bedre. Mye pushing av Face-innhold på Twitter, bør jobbe med mer kanalunikt innhold, tilpasset Twitters brukere og kommunikasjonskulturen der.

SV: Skiller seg ut med å ha en nettside i bloggformat. Liker det! Men mye ren tekst, kunne brukt noen bilder og en av bloggstyrkene; tekstlenker. Aktive kontoer både på Face og Twitter. Dog litt mye lenker på Face, og mye retweets på Twitter. Savner mer egenprodusert innhold.

Venstre: God nettside, men i overkant mye tekst på forsiden. Herlig video av Jonas Stein på Face – sånn skal det gjøres! Personlig, humoristisk og hjemmesnekra, går utenpå det meste jeg har sett valgkampvideoer :-) Bare kjip Face-pushing på Twitter.

Frp: Ok nettside. Mobiltilpasset. Men jeg vil heller lese hva Frp vil med Tromsø fremover, i stedet for programmet 2011–2015. OK på Face, men heller ikke mer. For mye lenker. Pusher bare Face-innhold på Twitter. Dørgende kjedelig.

MDG: Tydelig skille mellom mobilversjon og standardversjon på nettsiden. Bra! Men oppdaterer altfor sjelden. OK Facebook-side, men jeg savner mer bruk av visuelle virkemidler som bilder og videoer. Stort sett bare Face-lenker på Twitter.

Høyre: Mobilfin nettside, men vel «glansede» bilder. Noe kjedelig Face-side, laber frekvens på posting og mye lenker. Skaper lite engasjement blant følgerne, bør jobbe mer med å lage eget innhold, gjerne visuelt. Gir blaffen i Twitter, over to år siden siste tweet.

Rødt: Lite mobiltilpasset nettside. Pluss for godt synlig Facebook-ikon på siden. Pari Facebook-side. Bør trekke lærdom av siste status der de spør «Kunne du tenkt deg å ha Jens Ingvald som ordfører i Tromsø?» og oppnår godt engasjement blant brukerne. Mer av det! Ikke på Twitter.

Sp: Nettsiden fungerer dårlig på mobil. Traust i formen. Gode tilløp på Face, med egenprodusert innhold og info og bilder om hendelser rundt kandidatene. Men siden oppdateres for sjelden. Ikke på Twitter.

KrF: Grusomt lang og tungvint url-adresse. Siden er også tom, finner ingen info der. Visse bra tilløp på Face, men jevnt over lite aktivitet og for det meste lenker. Ikke på Twitter.

By- og landlista: Såvidt kommet i gang på Face. Men alle postinger deres har skjedd mellom 18.–26. april. Oppnådde bra brukerengasjement på det lille de la ut, det tyder på at de kan ha et potensial her. Bør dog komme i gang igjen så ikke nysgjerrige detter av lasset. Finner ikke nettside eller twitterkonto.

Kystpartiet: Bare noen sparsommelige opplysninger om hvem som er leder, nestleder og styremedlemmer på nettsiden (http://kystpartiet.no/index.php/2012-11-15-18-28-05/fylkes-og-lokallag/13-fylkes-og-lokallag/48-troms). Inaktiv Facebook-side. Ikke på Twitter.

Les også: Her er alle du kan stemme på.

– Undervurderes

Jarle Heitmann, politisk nestleder og ansvarlig for den digitale valgkampen i Arbeiderpartiet, er fornøyd med topplasseringen.

– Dette er jo veldig gode tilbakemeldinger, og også i tråd med det vi tenker selv og har satset på. Rådene vi får er noe vi konkret jobber med, sier han.

Han mener det er på de digitale plattformene at folk er nå.

– For oss har det vært viktig å vri valgkampen og måten vi kommuniserer på via det digitale. Jeg tror vi har jobbet mer langsiktig med det enn det en del andre partier har, sier Heitmann.

Selv synes han at både Venstre og SV gjør en solid jobb på nett.

– Det overrasker meg ikke hvis de kommer høyt på lista. Jeg tror at virkningen av sosiale medier undervurderes i mange sammenhenger. Både i næringslivet, i offentlig sektor, i organisasjoner og i politiske partier burde man brukt mer krefter på sosiale medier, mener Heitmann.

Les også: 11 lister til valget i Tromsø.

Jobber med det

Leder for Kystpartiet i Tromsø, og tredjekandidat for høstens valg, Ahmed Warsame, sier at partiet er aktive, men ikke så flinke på internett og på Facebook.

– Vi prøver å ta tak, men ting tar tid, sier han.

– Vi er opptatte av samfunnet og velgernes interesser og hvordan vi kan løse problemer. Vi er mer opptatte av å ta ting muntlig, ansikt til ansikt, enn over for eksempel Twitter, sier han.

I byens ferskeste parti – By- og landlista – er det hektisk før høstens valg.

– Vi jobber for fullt med program og diverse. Vi har jo ikke noe moderparti å forholde oss til, så vi må gjøre alt på nytt, sier førstekandidat Ann-Sissel Enoksen.

By- og landlista kaprer nest siste plass på Marthinsen vurdering – blant annet fordi de ennå ikke er oppe og går på Twitter eller med egen hjemmeside.

– Vi jobber med saken, og har folk blant vårt mannskap som er flinke til dette med nett og som har sagt seg villig til å bidra der. Vi mener at det er viktig å være tydelig på nett og i sosiale medier. Det er en utvikling som har skutt fart de siste årene. For bare få år siden var jo data noe helt annet. Nå ser vi jo at det er der det foregår, og jeg lurer på hvor lang tid det tar før det å stå på stand er helt avleggs? Vi er nødt til å henge med på nett og ha kompetente folk, mener Enoksen.

Når velgerne

Ingrid Marie Kielland, ordførerkandidat for SV er glad for å ha kapret andreplassen.

Det er hyggelig! Vi jobber ganske målrettet mot å være til stede og synlig digitalt. Det mener vi er demokratiserende. Vi vil være tilgjengelig for innbyggerne på alle digitale plattformer, sier hun.

Hun ønsker å ta med seg Marthinsens råd videre, og dermed ble enda bedre.

– Vi synes dette er en god måte å kommunisere med velgerne på, og vi får en del tilbakemeldinger på den måten også. Alle vi tre øverste kandidatene i partiet har også egne blogger som vi bruker.

NEST ØVERST: SV og Ingrid Marie Kielland havner nest øverst på lista. Foto: Pia Engman
NEST SISTE PLASS: Den helt ferske By- og Landlista, med Ann-Sissel Enoksen i spissen, kommer på nest siste plass.
SISTEPLASS: Kystpartiet, her ved leder Ahmed Warsame, kommer nederst på listen. Foto: Ronald Johansen
VURDERT: Valganalytiker Svein Tore Marthinsen har vurdert de ulike partienes aktivitet på nett og i sosiale medier.