800 mediehus fra 92 land har muligheten til å vinne priser i mediebransjens gjeve kåring «The Global Media Awards». I år har iTromsø for første gang muligheten til å vinne pris. Avisa er nemlig én av fem finalister i kategorien som omhandler bruk av kunstig intelligens til intern bruk.

– Jeg hadde nesten vanskelig for å tro det. International News Media Association har medlemmer fra 92 land, og dekker hele verden. Det er ikke småtteri. Det er faktisk nyhetsbransjens Oscar, sier Lars Adrian Giske som er produkteier for DJINN (Data Journalism Interface for Newsgathering and Notifications).

Han har ledet prosjektet siden mars i fjor.

– Her konkurrerer lille iTromsø med sine vel 25 redaksjonelle ansatte helt i toppsjiktet med store aktører som amerikanske Hearst og tyske Ippen. Dette er organisasjoner som har millioner av lesere, sier han, lettere månebedotten.

Samarbeidet med IBM

Har du ikke hørt om DJINN før, er ikke det så rart. Det er nemlig navnet på programmet som har blitt utviklet. Ved hjelp av kunstig intelligens har Giske og kollegene hans, i samarbeid med IBM og bergensbedriften Visito, lært opp DJINN til å finne viktig informasjon i store dokumentmengder. Dermed er programmet blitt et viktig verktøy for å finne mulige nyheter.

– Dette viser at vi er på rett vei med datadrevet journalistikk og kunstig intelligens. Det vi gjør er faktisk viktig for å legge til rette for deltakelse i de norske lokaldemokratiske prosessene som former hjemstedene våre.

Tettere på byutvikling

Giske mener verktøyet hjelper journalistene til å bruke tiden bedre. Det kommer i neste omgang leserne til gode.

– Vi er tettere på byutviklingen enn tidligere. Det gjør at leserne får tilgang til mer presis informasjon om endringer og utvikling i byene og kommunene. Samtidig har vi gjennom prosjektet bidratt til mer åpenhet, der kommunene ser nytten av det vi driver med, sier han og fortsetter:

– Kommunene har vært veldig på tilbudssiden. En kommune blokkerte utenlandske IP-adresser. Det gjør de ikke lenger. En annen hadde et helt lukket arkiv. Nå er det helt åpent.

iTromsø-løsningen er allerede rullet ut i flere mediehus i Polaris-konsernet.

– Med god drahjelp fra Polaris Media har vi sammen med Visito rullet ut løsningen til 35 mediehus i konsernet som iTromsø er en del av, sier Giske.

25. april blir det klart om han sammen med kollegene iTromsø vinner den gjeve prisen.

– Jeg håper jeg får med hele redaksjonen til prisutdelingen i London, og at vi stikker av med seieren, sier han med et smil.