Pressesjef i SAS Tonje Sund skriver til VG at 18 fly av typen Airbus A320neo er innstilt.

– Vi beklager på det sterkeste ulempene dette medfører, ikke minst at det skjer nå i påsken når mange av våre passasjerer skal på ferie, skriver pressesjef i SAS Tonje Sund i en e-post til VG.

Ryker påskeferien din? Send en e-post til 2200@vg.no eller SMS til 2200.

Årsaken er at en komponent på noen av flyene må inspiseres, noe som gjør at de må settes på pause.

– Vårt fokus er å jobbe så hardt vi kan for å minimere konsekvensene for våre reisende ved å gjennomføre inspeksjonen så snart som mulig og ombooke passasjerer på andre flyreiser, skriver Sund.

– Vi er fortvilet

Kåre (73) forteller at han og familien på elleve har vært på Gardermoen siden 06.30 i morges. De har til sammen brukt 100.000 på påskeferien til Malaga som nå står i fare, forteller han.

Han ønsker ikke å stille med fullt navn.

– Vi er fortvilet og drittlei. Dette er på vei til å ødelegge hele ferien, sier han til VG.

Kåre forteller at de fikk kanselleringen på SMS fredag kveld, og at de derfor møtte opp tidlig på Gardermoen lørdag. Han etterlyser mer informasjon fra SAS.

– Vi har vært to ganger i skranken, men får ikke svar.

– Jobber på spreng

Sund i SAS oppfordrer dem som er rammet og har ekstrautgifter om å ta vare på kvitteringer og søke kompensasjon i etterkant.

– Vi jobber på spreng for å minimere konsekvensene og booke om de som er berørt. Dersom noen har opplevd at de ikke har fått nok informasjon, så beklager vi det.

Det er foreløpig uklart nøyaktig hvor mange passasjerer som er rammet.

– Arbeidet pågår for å minimere effektene av denne forstyrrelsen ved å ombooke passasjerer til andre flyvninger. Når dette arbeidet er fullført, vil vi ha de nøyaktige tallene, skriver pressesjef Sund.

Hun understreker at kontrollene utføres i henhold til regelverk, og at passasjerer ikke har vært utsatt for risiko.

Berørte passasjerer varsles direkte på e-post eller SMS.

SE VIDEO: Sendte jagerfly etter SAS-fly: