«Spis for en hundrings» har vært en dundersuksess helt siden kampanjen ble etablert i 2016.

I oppstartsåret deltok 12 spiseplasser – nå er det mer enn det dobbelte – hele 27.

I samarbeidsprosjektet mellom byens restauranter og spisesteder, og mediehuset iTromsø, så har man samlet seg i en felles markedsføringskampanje to ganger i året der byens befolkning – og tilreisende – er blitt invitert inn og servert en utvalgt rett for 100 kroner.

– For oss har det vært en suksess helt siden starten. Et år solgte vi 1.200 reinsdyrburgere, et annet år solgte vi 1.600 lammeskanker, forteller driftssjef Truls Workinn i Mack Bar AS.

Får vise seg fram

Mack AS deltar med to restauranter i årets kampanje – Nyt og La Famiglia.

– Vi vurderer jo selvfølgelig hvert år om vi skal fortsette å delta, men vi har aldri vært i tvil om vi skal være med. Det er en gylden anledning for oss å vise oss fram, sier han.

Ann Kristin Holmenes er markedsrådgiver i iTromsø, og prosjektansvarlig for «Spisuka».

Hun forteller at årets konsept er litt annerledes enn tidligere år.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra bransjen om at man har ønsket å kunne utvide konseptet slik at man skal kunne servere noe mer enn en rett til en hundrelapp, sier hun.

Det vil fortsatt være mulig å spise en utvalgt rett for en hundrings, men nå vil det også være mulig å spise en utvidet – og litt mer kostbar – rett på kveldstid.

Delt opp mellom lunsj og middag

– Det vil bli servert en lunsjrett til 100 kroner, men også en middagsrett til 150 kroner. Vi har gjort endringen i pris for å kunne vise fram retter av noe høyere kvalitet enn det man kan få til for 100 kroner, sier hun.

I år er det 27 restauranter og spisesteder som deltar. På «Spisuka-menyen» kan man finne en lang rekke lunsj- og middagsretter – alt fra burgere og bacalao, via pizza og pasta, til orientalsk lammegryte og oksekjaker.

På Nyt blir lunsjretten blåskjellsuppe, og på kveldstid er det favoritten pepperbiffpasta som skal på tallerkenen.

Suksess

Truls Workinn sier at det delte konseptet er positivt – en prisforskjell mellom lunsj og middag – som gjør at man kan servere mat av høyere kvalitet – og med større variasjon.

– Det blir litt mer lønnsomt for oss, og vi kan forsvare prisen noe mer, sier han.

«Spis for en hundrings» – og nå «Spisuka» – er tatt imot med begeistring fra både bransjen og sultne tromsøværinger, forteller Ann Kristin Holmenes.

Bransjen får anledning til å vise mangfoldet og bredden i Restaurant-Tromsø, mens spisegjestene får sjansen til å teste seg gjennom nye og ukjente retter og matopplevelser.

Gikk tom for populære råvarer

– Det har vært så populært å gå ut og spise i forbindelse med kampanjene at mat- og drikkeleverandøren Asko har bett oss om å varsle dem på forhånd slik at de kan forberede leveranser. Noen år er det gått tomme for enkelte ingredienser som følge av stor etterspørsel, sier hun.

«Spisuka» startet altså mandag og avsluttes på fredag.