Ved utgangen av forrige uke hadde de tre polene i Tromsø solgt 536 liter mer sider enn i tilsvarende periode i fjor, en økning på hele 45,7 prosent.

Det viser nye salgstall fra Vinmonopolet.

Velger lett og lyst

Ellers er alkoholfritt (16,4 prosent), rosévin (11,7 prosent) og gin (10,9 prosent) kategoriene som øker mest fra i fjor.

– Det lette og lyse øker. Rosévin er den alkoholholdige drikkekategorien med størst vekst i Tromsø, slik den også er på landsbasis, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Nedgang i rødvinsalget

TROR KLIMA SPILLER INN: Pressesjef Jens Nordahl i Vinmonopolet. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen

I motsatt ende finner vi druebrennevin (konjakk og brandy), som Tromsø-polene i år har solgt 3.588 færre liter av, en nedgang på 8,6 prosent.

Tromsøværinger har også kjøpt 16.380 færre liter rødvin i år enn i fjor, men på grunn av det store salgsomfanget utgjør dette en nedgang på kun 1,8 prosent.

– Det er en klar og tydelig dreining mot lette og lyse produktgrupper i Tromsø i år, men rødvin er fortsatt soleklart størst. Og slik kommer det til å være en god stund fremover, tror Nordahl.

Tror klimaendringer spiller inn

Kommunikasjonssjefen tror klimaendringene er en viktig årsak til at polet nå selger mer lette produkter.

– Det er flere grunner til at de lette produktene øker på bekostning av konjakk og rødvin. Mange synes nok det er rart, men vær og temperatur spiller faktisk en viktig rolle for salget vårt. Når det er varmere, velger folk lettere produkter, sier Nordahl og peker på at været er blitt litt varmere de siste årene, med mildere vintre.

– Jeg husker at det i januar og februar i år var lange perioder med mange plussgrader helt nord til Tromsø, og det hadde stor betydning for salgsmiksen vår. Vi selger ikke like mye tunge produkter når folk ikke kan bruke hytta til å gå på ski, og de velger å dra på bytur eller utenlandstur i stedet.

– Mange vil leve sunnere

Nordahl har også en annen forklaring til at salget av de lettere produktene øker.

– Stadig flere velger å leve sunnere, og de unngår derfor produkter med høyt alkohol-, kalori- og sukkerinnhold.

– Flere velger hvitvin til julemat

Butikksjef Helen Myhre Hansen ved polet på Pyramiden merker godt endringene hos folk, spesielt tørsten etter sider.

– Vi har fått en egen siderhylle, og svært mange trekkes mot den. Folk vil ha skikkelig gårdssider i stedet for den søte butikksideren, sier hun.

Nå i juletiden har butikksjefen også oppdaget nye trender.

– Akkurat nå merker vi at flere velger hvitvin til julematen enn før, og nå før nyttårsaften selger vi en del mer cava og prosecco enn vi har gjort i romjula tidligere, sier Hansen.

Vinmonopolets salg i Tromsø (i liter)

Varekategori20162017Endring literEndring prosent
Svakvin1 352 3221 347 500-4 821-0,4 %
Rødvin888 270871 889-16 380-1,8 %
Hvitvin335 066342 3977 3312,2 %
Musserende vin85 32586 5681 2441,5 %
Rosévin26 45429 5483 09411,7 %
Perlende vin10 35610 4951391,3 %
Aromatisert vin4 8504 196-654-13,5 %
Sider1 1751 71253645,7 %
Fruktvin826695-131-15,8 %
Brennevin216 078216 5574790,2 %
Vodka62 68863 7881 1001,8 %
Druebrennevin41 71238 125-3 588-8,6 %
Likør25 95627 0421 0864,2 %
Whisky25 44225 7853431,3 %
Akevitt20 20520 7855792,9 %
Bitter13 39213 5591661,2 %
Brennevin, annet12 44912 307-142-1,1 %
Gin6 6127 33572310,9 %
Rom3 1273 3191926,1 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 %2 5432 635923,6 %
Fruktbrennevin1 5711 549-22-1,4 %
Genever382330-52-13,6 %
Øl64 83670 1505 3148,2 %
Alkoholfritt7 8429 1261 28416,4 %
Sterkvin6 4486 412-36-0,6 %
Totalsum1 647 5261 649 7452 2190,1 %
ØKNING OG NEDGANG: Tallene viser at salget av sider, alkoholfritt, rosévin og gin øker mest i Tromsø, mens rødvin- og brennevin Kilde: Vinmonopolet