– Jeg kan bekrefte at vi har hatt god fart i topplinjen de siste ukene. Uten å gå i detalj, kan jeg røpe såpass at økningen mot budsjett er tosifret i prosent. Det har ikke skjedd tidligere, sier Kjell Olav Pettersen.

Nå er han spent på om den gode trenden fortsetter fremover.

Har spilt inn

Pettersen er ikke i tvil om at den nye strategien til Rema 1000 har bidratt til Coop-løftet. Men hvor mye, ønsker han ikke å spekulere i.

– Når jeg poengterer økningen, omfatter det alle typer varer. Her vil jeg også påpeke at Coop opererer innenfor et stort, geografisk område. Det gjør at plusstallene varierer.

Mye opp i Balsfjord

– Størst omsetningsøkning har vi i Balsfjord hvor Mack nå skal si opp mange ansatte fordi de mister avtalen med Rema 1000. Det er tydelig at balsfjordingene markerer sitt syn på endringene og at vi profitterer på det, sier Coop-sjefen.

Kjell Olav Pettersen sier at han synes synd på Rema-kjøpmenn og -kvinner som er havnet midt i denne konflikten.

Ned 20–30 prosent

Før helgen kunne iTromsø melde at nettopp Rema i Nordkjosbotn har fått en omsetningssvikt på 20–30 prosent de siste ukene. Årsaken er at nabobedriften Mack er blitt rammet ved at Rema fjerner de lokale bryggerivariantene fra sine hyller.

Fortsetter samarbeidet

– Coop har ingen planer om å endre sitt forhold til Mack som er en god leverandør. Vi skal fortsette som nå, presiserer Pettersen.

Driftsdirektør i Coop Nord, Raymond Kristiansen, har sjekket salget av brus, vann og øl fra Mack. Han har følgende å melde fra Extra-butikkene – det vil si at tallene fra Obs, Marked- og Prix-butikkene ikke er med:

Opp 40 prosent

– I uke 2–4 var økningen for Mack-produktene på nesten 40 prosent. For brus og vann er oppgangen på betydelige 60 prosent.

– Dersom dette fortsetter, betyr det ekstrainntekter i millionklassen for Coop, sier Kristiansen.