En datafeil i Avinors kontrollsenter i Bodø førte i kveld til innstillinger og flere timers lange forsinkelser i Nord-Norge. Flere passasjerer har måttet vente flere timer på å bli ombooket, og var forståelig nok ganske frustrerte over situasjonen.

- Slik det ser ut nå så ankommer jeg Oslo sent på natten, og det går jo ikke noe nytt fly videre til Kristiansand på den tiden. Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal sove i kveld, men jeg håper jo at SAS ordner noe, sier Torill Svendsen fra Kristiansand.

Beklagelig for passasjerene

Den tekniske svikten skal ha involvert navigasjonssystemet, men skal ikke ha utgjort noen sikkerhetsrisiko. Det var likevel nødvendig å få ordnet opp for å sikre en helhetlig koordinering av flytrafikken.

– Etter en oppdatering av systemene oppsto problemer som medførte at flyene ikke fikk lagt inn sine planlagte flyruter i systemene. Feilen varte i cirka en time. Den er nå rettet og trafikken vil gradvis gå som normalt igjen, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor i en pressemelding.

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, sier det er beklagelig for passasjerene sin del at det blir forsinkelser, men at det er lite SAS kan gjøre med det.

- Det er jo veldig uheldig for passasjerene, men det er altså en datafeil i systemene til Avinor i Bodø som er årsaken til problemene. Hvis de berørte har gjennomgående billett hos oss tar vi hånd av disse passasjerene og hjelper de med ombooking og hotell der det skulle være aktuelt, sier pressekontakten.

Irriterte

Han sier også at forsinkelsene har forplantet seg i ruteplanen, og at det vil ta litt tid før det normaliserer seg.

- Det har stor effekt når alle flyavgangene blir stengt på den måten, selv om det ble rettet opp i løpet av et par timer. Vi jobber det vi kan for å få av gårde passasjerene, og så satser vi på at det normaliserer seg utover kvelden, sier Sandstø.

Også Irana Nystad og Ellen Wollmann har blitt berørt av flykaoset. De to har måttet ventet flere timer på å komme videre til Oslo. De syntes Widerøe og SAS kunne koordinert beredskapen sin for forsinkelsene bedre.

- De sa de skulle ta ut bagasjen vår fra flyet fordi det ikke kunne dra videre. Nå har vi imidlertid stått og ventet i en time på å få den ut, og så fikk vi vite at det sannsynligvis er dette flyet vi skal få komme videre med nå klokken 20.20 likevel. Det virker som om de har latt bagasjen bli igjen på flyet uten å si ifra til oss. Vi er med andre ord litt irriterte både på Widerøe og SAS, og Avinor som har gjort denne feilen, sier Nystad.