– Nå de aller siste årene har jeg gruet meg til å kjøre inne i byen. Jeg vet ikke om trafikkbildet har forandret seg, eller om det er jeg som begynner å bli eldre og mister mer troen på meg selv, sier Hjellnes.

Derfor ville hun friske opp sjåførferdighetene sine. Med teori – og praksiskurs hos Vidar Nyvold på Tromsø Trafikkskolesenter håper hun å stille bedre beredt i en tromsøtrafikk som er mer krevende enn da hun tok førerkort for 40 år siden.

– Det er jo blitt et større trafikkbilde, med økende trafikk, sier Hjellnes.

Les også: Må punge ut for nytt førerkort årlig

Les også: Slik blir de nye førerkort-reglene

– Trengs

Vidar Nyvold, som har vært kjørelærer i 34 år, har drevet med eldrekursene her i Tromsø i over 10 år. Han tror slapp markedsføring er noe av grunnen til at det er ganske få på kursene.

– Responsen er veldig liten, i Tromsø by burde det ha vært mange flere folk som kom på kurs.

– Hvorfor trenger de eldre kurset, de har jo førerkort?

– Med alt man holder på med har man lyst til å bli bedre og drive med kvalitetssikring. Og bilkjøringen bør jo kvalitetssikres den også, sier Nyvold, som ser at enkelte eldre sliter litt i trafikken.

– Det er spesielle ting der de eldre henger etter, som når det gjelder forståelse av skilt og regler, og kjøring i rundkjøringer og lyskryss. De syns det er vanskelig at det går for fort, og lurer på hvilket felt de skal legge seg i, sier den erfarne kjørelæreren.

Må vende uvaner

Derfor viser han elevene ulike eksempler på tavlen i klasserommet, før de drar ut på veien, enten med Nyvold eller eleven selv som sjåfør. Læreren ser at enkelte har behov for å legge av seg unoter.

– De kjører ut fra en gammel vane. Tankegangen blir «jeg har jo gjort det i alle år». Så de fortsetter å gjøre det, sier Nyvold.

Med oppfriskningen av kunnskap om kjøring i kryss og rundkjøringer, filvalg og nye skilt som ikke fantes før, ser han at mange blir mer klare for å sette seg bak rattet.

– De får veldig mange aha-opplevelser, sier han.

Johanne Hjellnes håper at timene med Nyvold kan gi henne det hun trenger for å føle seg mer komfortabel i trafikken, og at hun kan bli mer kjent i byen.

– Ved rundkjøringer har jeg hatt en tendens til å tenke "jeg må skynde meg, fort, fort!", men det er jo noe du ikke behøver, sier hun.

TEORIEN FØRST: Johanne Hjellnes (nærmest) og medelevene får undervisning før de skal ut og kjøre bil med læreren. Foto: HARALD STAVSETH