Oda Andrea Sandraa (19) og Mats Johan Fredlund (22) jobber på Circle K i Breivika, og de har begge samme forventninger til skiftet fra drivstoffavgift til bompenger.

– En positiv ting med det hele er at kunder ikke lengre kommer innom og klager over avgiften, og spør oss om når den skal fjernes, sier Sandraa.

– De neste månedene blir bra for folk flest, men når bompengene kommer blir det en annen historie. Det kommer jo til å bli mye dyrere, og det er ikke alle som kan finansiere ferdselen, legger Fredlund til.

Han kommer med et stikk til de som sier det «bare» er å reise kollektivt.

– Ikke alle har mulighet til det heller. Dersom man bor innenfor byen og er alene kan man vurdere å ta bussen i stedet, men hva med en stor familie på fem eller noen som bor i distriktet? Det er ikke bare å hive seg på bussen for å dra til butikken.

Sandraa forventer henvendelser fra flere sinte kunder når bompengeordningen settes opp.

– Tre måneder uten verken bompenger eller drivstoffavgift blir fint, men så snart bomstasjonene settes i drift er jeg sikker på at flere vil komme innom med klager. Noe vi som jobber her ikke har med å gjøre engang. Vi styrer verken pris på drivstoff eller bompengene.

Hadde økt uansett

Styreleder i Tromsø vei, Øyvind Hilmarsen mener det gjenstår å se om bompengene blir tatt like godt imot som drivstoffavgiften.

– Man opplevde flere protester i det drivstoffavgiften ble innført på 90-tallet, men etterhvert ble den mer akseptert da folk innså hvor mye man får igjen for den. Det har vært en god måte å gjøre det på, og man fikk mye tilbake for en forholdsvis liten avgift.

Hilmarsen mener den første tiden med bompenger er svært vesentlig.

– Om neste steg går like bra med bompenger som med drivstoffavgift, og om kommunen klarer å overbevise om at den økende kostnaden er for fellesskapets beste vil avgjøre mye, sier han og fortsetter:

– Neste kapittel i vår samferdselshistorie skrives nå med innføringen av bompenger, og det gjenstår å se om den blir like akseptert.

VIKTIG START: Hilmarsen mener startfasen av Tromsøs nye bompengeordning er svært viktig for folks oppfatning. Foto: Erlend Kjernli

Styrelederen forklarer hvorfor de ikke kan holde fast ved avgiften.

– Det er et enkelt regnestykke. Med avgiften tjente man inn i overkant av én tiendedel av det bompengene vil tjene opp. Driften blir høyere, så dersom man skulle stått ved avgiften måtte den ha blitt tidoblet for hver liter bensin. Med andre ord hadde egenandelen for bilister økt vesentlig mye uansett.

Trenger bedre kollektivtilbud

Hilmarsen mener det til tross for svimlende egenandeler ved bompenger vil være mulig å leve det gode liv. For de fleste i hvert fall.

– Anvender man kollektivtilbudet, som for så vidt skal bedres i Tromsø i tiden fremover, vil hjulene gå rundt. Et godt mål på om et samfunn er et velferdssamfunn er ikke når de med dårlig råd får seg bil, men når de med veldig god råd reiser kollektivt.

Historien er derimot noe annerledes for dem som bor ute i distriktene.

– Det er håpløst at distriktsrutene er så dårlige. Man burde kunne bo i for eksempel Ersfjorden, Straumsbukta eller Ramfjorden og ha bedre mulighet til å busse til og fra jobb. Så der er det noe som mangler fra kommunen.