I juli i 2021 solgte tromsømannen en fritidsbåt – en Buster Magnum Bowrider – for 180.000 kroner via annonse på finn.no til kjøperen, også han bosatt i Tromsø.

Den første eieren hadde da fått utført en del vedlikeholds- og forbedringsarbeider på båten, blant annet ble det påmontert en ny motorbrakett i hekken på båten. Dette ble utført av et sertifisert båtverksted.

Båten ble annonsert som en 1999-modell med såkalt CE-sertifisering. Det ble også spesifisert at båten ble solgt «as is», dvs. at den ble solgt i den stand som den da befant seg i.

Sank etter kun to turer

Den nye eieren fikk også utført en del arbeider på båten, blant annet en forsterking av dørken og renovering av det elektriske anlegget om bord.

Men kun etter to fisketurer med båten tok den inn vann, og båten sank delvis mens den lå fortøyd. Etter at båten var berget i land på Skattøra fremkom det at skroget hadde fått omfattende sprekker i aluminiumsskjøtene til akterspeilet.

Kjøperen reklamerte da på kjøpet – både overfor selgeren og overfor verkstedet som hadde montert motorbraketten. Reklamasjonen ble avvist av begge, og kjøperen tok da saken til rettsapparatet – først til forliksrådet, og deretter til Nord-Troms og Senja tingrett.

Teknisk undersøkelse

I forkant av rettsrundene lot kjøperen båten bli inspisert av autorisert båttakserer, som da kunne melde at båten slettes ikke var en 1999-modell, men en 1996-modell. Den manglet dessuten CE-sertifisering. Taksereren kunne også slå fast at motorbraketten som var montert førte til økt belastning på akterspeilet – som ble utsatt for krefter som båten ikke var dimensjonert for.

Nå har tingretten avsagt dom i saken, og dommen innebærer full seier for kjøperen av båten.

Full seier for kjøperen

Tingretten slår fast at de feilaktige opplysningene om årsmodell og CE-sertifisering er å regne som en klar mangel, det samme gjelder motorbraketten. Ifølge rettens vurdering er båten heller ikke sjødyktig etter monteringen av braketten.

I dommen slås det fast at selgeren må tilbakebetale de 180.000 kronene båten kostet. I tillegg må han dekke de kostnadene kjøperen har hatt med berging og teknisk undersøkelse. Selgeren må også dekke kjøperens advokatkostnader på vel 54.000 kroner.