Stasjonssjefen sier at det var han som tok initiativ til møtet — etter å ha mottatt en del klager og anmeldelser fra publikum på flere av busselskapets sjåfører.
– Vi ville også høre hva Nobina skal gjøre for å bedre sikkerheten for sine passasjerer og ansatte, sier Pettersen.
Bekymringsfullt
– Politiet mener det er grunn til bekymring etter flere alvorlige ulykker den siste tiden. Så langt har det kun vært snakk om materielle skader, men vi ønsker å være føre var, understreker politisjefen.
Kurt Pettersen sier at Nobina kom med en rekke tiltak som skal gjennomføres så raskt som mulig.
Ett av ønskene til Nobina er å legge om enkelte ruter som går via Gyllenborg-krysset.
– De lengste bussene møter problem i området. En mulig løsning kan være å kjøre Skolegata nordover når føreforholdene er vanskelige, sier Pettersen.
Mer kjetting
Pettersen sier også at han har understreket for Nobina-ledelsen at det er den enkelte sjåfør som er ansvarlig for at bussen er best mulig skodd.
– Vi vil ikke behandle bussjåførene annerledes enn andre når det skjer uhell og ulykker. Brytes lovverket, må de ta konsekvensen.
Nobina-sjefene var i møtet tydelige på at sikkerhet kommer foran alt.
Tar ansvar
– Selskapet gjorde ingen forsøk på å flytte skylden over på andre. De tar situasjonen på alvor og setter at inn på å finne løsninger.
– Når det er sagt, legges det ikke skjul på at enkelte av busstypene gir selskapet hodebry. Spesielt gjelder det hybridbussene som er mest utsatt for uhell i vinter-Tromsø, konstaterer Kurt Pettersen.