Det er manglende fortau i deler av Langnesbakken og innføring av forkjørsvei som har fått bydelsrådet til å reagere.

I dag er boligområdet ikke bare belastet med all trafikken til og fra handelsområdet på Langnes med Jekta og K1, men også gjennomgangstrafikk til Hamna og Kvaløya.

Mindre trafikk

Det er bakgrunnen for at Langnes bydelsråd ber om et snarlig møte med kommunen for å diskutere hva som kan gjøres på kort og lang sikt. De mener redusert hastighet hele døgnet er et kortsiktig tiltak for økt trafikksikkerhet, mens at Langnesbakken på lengre sikt må oppgraderes for å gjøre den trygg som skolevei og for andre som ferdes langs veien.

– Langnes bydel er et pressområde. Vi mener at med å innføre 30-sone som gjelder hele døgnet, vil flere bilister velge å kjøre tunnelen, sier Gunnar Pedersen, leder i Langnes bydelsråd.

Han viser til at det mangler fortau på begge sider i nederste del av Langnesbakken, hvor det også befinner seg busstopp i veigrøfta.

– Vi mener bilistene har økt farten etter at det ble forkjørsvei. Folk peiser på fordi høyreregelen ikke gjelder lenger.

Gammel sak

Problemene for mye trafikanter i nedre deler av Langnesbakken er imidlertid ikke av ny dato. For 37 år siden ble den store trafikktettheten som følge av at Langnesbakken var hovedveiåre til Kvaløya og flyplassen, omtalt i lokalpressen. Manglende fortau fra Kvaløyveien og oppover og høye brøytekanter ble sett på som en fare for skolebarna.

– Planene for fortau for denne veistrekninga ligger klare, men arbeidet kan ikke komme i gang før grunnervervelsen er gått i orden.

Det uttalte overingeniør Willy Gaute Johansen hos Byingeniøren til «Nordlys» i 1978.

– Kommunen ligger nå i forhandlinger med grunneierne langs denne delen av Langnesbakken, og det er uvisst når mang kommer fram til enighet, sa han videre til avisa.

– Det kommunale byråkratiet tar tid, men hvor lang tid skal det gå før det skjer noe, undres Gunnar Pedersen.

Ikke politikk

Bydelsrådet lurer på hvor mange år det skal gå før forholdene blir bedre.

– Gående er ennå i en utsatt situasjon på denne strekningen. Dette gjelder ikke minst barn på vei til Workinnmarka skole fra Norrønafeltet. Dem blir det enda flere av når Åsgårdområdet får betydelig mange flere boliger, og barna her skal begynne på skole, skriver bydelsrådet i brevet til kommunen.

Byråd for byutvikling, Britt Hege Alvarstein, mener dette ikke er en politisk sak.

– Dette må det gjøres en trafikkfaglig vurdering på i administrasjonen, og fra politiets side. Dersom det oppstår uenighet, vil saken løftes opp på et politisk nivå, sier Alvarstein.

Ingen BEGRENSNING: Leder i Langnes bydelsråd, Gunnar Pedersen, jobber for at det blir 30-sone i Langnesbakken døgnet rundt og ikke bare i et tidsbegrenset tidsrom. Foto: Ronald Johansen