– Det er veldig godt å se at Tromsøskolen tar lese- og skriveutfordringer på alvor, sier statsministeren etter å ha besøkt den eneste dysleksivennlige skolen i Tromsø kommune.

Lærer Siv Bjørkli-Eriksen og fungerende rektor Svein Vang kunne stolt informere statsministeren om at alle lærerne på skolen er kurset i hvordan å oppdage – og hvordan å tilpasse undervisningen til elever med lese- og skrivevansker.

– Det handler om å tilpasse undervisningen til elevene. Noen elever kan kanskje ikke lese seg til all kunnskapen i eksempelvis samfunnsfag eller RLE, og da kan de få det på lydbok eller samarbeide med noen som kan lese det høyt, sier Bjørkli-Eriksen.

Egne vansker

Erna Solberg sliter selv med dysleksi, og setter pris på at det stadig settes mer fokus på lese- og skrivevansker i skolen.

– Det var ikke noe eget læringsmateriale for de med lese- og skrivevansker da jeg gikk på skolen. I dag finnes det derimot enorme mengder materiale, og noe av det viktigste er at lærerne har oversikt over materialet og vet hvordan kan skal ta i bruk de ulike hjelpemidlene i undervisningen, sier Solberg.

Hun skryter av at Tromsø kommune har etterutdannet lærere til å få høyere kompetanse omkring lese- og skrivevansker.

– Det er viktig at lærere får etterutdanning slik at de føler seg sikker på hva de skal gjøre når de merker at noen elever ikke henger ordentlig med i klasserommet, sier statsministeren.

Vil ha flere

Solneset skole ble sertifisert dysleksivennlig skole i 2013, og er foreløpig den eneste av sitt slag i Tromsø.

– Det var en lang prosess å bli godkjent som dysleksivennlig skole, og vi er veldig stolt av å kunne bære den tittelen, sier rektor Vang.

Anna Amdal Fyhn er stolt av å ha en dysleksivennlig skole i Tromsø.

– Er det nok å bare ha en dysleksivennlig skole i kommunen?

– Det er et helt opplegg for å bli godkjent som dysleksivennlig skole av Dysleksiforbundet, så vi er veldig fornøyd med å ha en godkjent skole. Men når det er sagt så vil vi selvsagt ha flere, sier Fyhn.

20 mill kroner

Totalt er det 24 dysleksivennlige skoler i Norge, og også Solberg håper flere kan smykke seg med tittelen snart.

– Regjeringen har satt av 20 millioner kroner til flere nettbaserte ressurser for lærere, slik at de kan oppdatere sin egen kunnskap og føle seg styrket i møte med elever som de kanskje ikke når fram til med sine tradisjonelle læringsmetoder, sier Solberg.

Og i mellomtiden har hun følgende råd til elever med lese- og skrivevansker:

– Ikke mist motet. Og ikke gjør vanskene til det viktigste i livet, for det er det ikke. Det gjelder å øve jevnt og trutt – jeg øver fortsatt for å huske hvordan jeg skal stave forskjellige ord, sier Solberg.

FORNØYD: Jonas Pedersen går i 6. klasse på Solneset skole, og forklarte statsminister Erna Solberg hva som er annerledes med å gå på en dysleksivennlig skole. Foto: Trond Tomassen
LESEGRUPPE: Statsminister Erna Solberg fikk prøve seg i ei av lesegruppene på barneskolen. Foto: Trond Tomassen
Foto: Trond Tomassen