– Båten har vært i min manns slekt tidligere, og vi fikk tilbud om å kjøpe henne tilbake for noen år siden. Det var vi bare nødt til å si ja til, forteller Stephanie Milne, deleier i rederiet Wild Seas i Tromsø.

Hun forteller at «Johanna» skal ha Tromsø som base for flere forskjellige typer virksomhet.

Kan ta 200 gjester

– Vi skal tilby kurs og konferanser, charterturer, sightseeing, samt være et utelivstilbud til tromsøværingene generelt, sier Milne.

Fartøyet er innredet med en stor salong under dekk, og fasiliteter for servering både under tak og i friluft.

– Vi kan ta 200 gjester om bord, så vi kan ta større oppdrag for næringslivet og større grupper, sier Milne.

Da iTromsø først omtalte planene i fjor høst, sa daglig leder i Wild Seas, Fred Torhus, at båten var godt rustet for å drive med slik virksomhet.

Vil gi skjenkeløyve

– Det er en flott salong nede i lasterommet hvor vi kan dekke på middag for 80 personer, og vi kan ha konferanser der. Oppe på dekk ser vi for oss et bartilbud, sa han.

Stephanie Milne sier at de ikke bare vil rette seg mot reiselivs- og konferansemarkedet.

– Vi ser også for oss at vi kan ligge til kai og ha et tilbud til tromsøværingene, kanskje en pub eller en musikkarena, sier hun.

Wild Seas har i flere år drevet med nordlystusisme, hvalsafari og såkalt glamourøs camping – eller «glamping» – i og rundt Tromsø, Vesterålen og Lofoten.

Selskapet har søkt kommunen om å få skjenkeløyve for virksomheten om bord, og administrasjonen i kommunen har anbefalt at politikerne sier ja.

Sank med 156 om bord

I innstillingen til formannskapets møte i neste uke, skriver administrasjonen at Wils Seas bør få tillatelse til å skjenke øl, vin og brennevin både mens båten ligger til kai og mens den er på sjøen i Tromsø kommune.

SS «Johanna» har en nokså dramatisk historie bak seg.

Skuta er bygget i 1892 – dvs. den er 126 år gammel – og har gått i chartertrafikk i flere tiår i og rundt Oslofjorden.

Det ble stor dramatikk da hun gikk på grunn og sank utenfor Nesodden i 2016 med 156 passasjerer om bord.

Til Tromsø i sommer

Det var i etterkant av dette havariet som daværende eiere bestemte seg for å selge skuta.

– Vi har brukt over et år på å sette båten i stand, og er nesten ferdige. Det har tatt lengre tid enn vi så for oss da vi startet, sier Milne.

Hun tror imidlertid at det meste nå skal være på plass.

– Forhåpentligvis vil vi kunne gå for egen maskin opp til Tromsø i løpet av sommeren, sier Milne.