– Lockout er et virkemiddel vi svært sjeldent benytter. Men NHO er nødt til å svare når et lite, frittstående forbund har fremmet et ekstremt lønnskrav, langt utover det man har blitt enig med andre yrkesgrupper om, sier administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO.

En lockout hindrer flyteknikere som ikke alt er tatt ut i streik, å gå på jobb. Lockouten trer i kraft fra midnatt natt til søndag og vil, ifølge Almlid, ikke påvirke flytrafikken før det.

– I en konflikt er lockout det eneste virkemiddelet arbeidsgivere har, og vi gjør dette for å få flyteknikerne tilbake til forhandlingsbordet. Når flyteknikerne har så urealistiske krav, mener vi det er riktig at alle medlemmene til NFO er en del av konflikten, sier Almlid.

Almid viser til at rammen for årets lønnsoppgjør er på 3,7 prosent, og at flyteknikernes krav på 17 prosent er milevis over alle andre.

Kan tvinges til å gripe inn

Ifølge VG kan NHOs lockout potensielt stanse streiken.

Årsaken til dette er at Babock, som drifter luftambulansetjenesten i Nord-Norge, står på listen som Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) leverte til riksmegleren da de orienterte hvilke bedrifter det var aktuelt å ta ut.

Etter planen skulle flyteknikere fra Babcock tas ut i streik ved opptrappingen lørdag.

Det betyr fare for liv og helse – og at regjeringen tvinges til å gripe inn med tvungen lønnsnemnd. Det vil i så fall stanse streiken.

Daglig leder i Babcock Norden, Marius Hansen, ønsker ikke å svare på iTromsøs spørsmål i saken. Via selskapets pressekontakt skriver Hansen følgende:

«I likhet med de fleste andre beklager vi at konflikten har nådd dette nivået. Som medlem i NHO Luftfart forholder vi oss selvsagt lojalt til de tiltakene NHO mener er nødvendig for å få partene tilbake til forhandlingsbordet. Når vedtaket om arbeidsstans (lockout) trer i kraft natt til søndag, vil det kun ta timer før ambulansefly må tas ut av tjeneste. Erfaringsmessig vil alle ambulanseflyene i løpet få dager stå på bakken uten tilsyn av flytekniker.»

Babcocks pressekontakt Roger Solheim henviser til NHO luftfart for videre kommentarer.

NFO har snudd

Jan Skogseth, som er leder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), opplyser til NTB at han ikke har noen uttalelser å gi per nå.

– Vi hadde siste dialog med NHO søndag kveld. Det kom ikke fram noe nytt i det møtet heller. De viser ingen reell forhandlingsvilje. Vi står bom fast, og vi har havna i rød sone, for å si det sånn, sier NFO-leder Jan Skogseth til Børsen.

Tidligere har Skogseth uttalt at ambulansefly ikke skal rammes av streiken.

– Det er svært lite sannsynlig at vi tar ut flyteknikere i Babcock i streik. Vi har ingen interesse av å ramme syketransport og ambulanseflytransport, sier leder Jan Skogseth i Norsk flytekniker organisasjon (NFO) til Dagbladet Børsen lørdag ettermiddag.