– Vi har ingen stor økning i antall turistbesøk hittil i sommer. Det er stillestående sammenlignet med fjoråret og kanskje til og med en liten nedgang, sier hotelldirektør ved Scandic Ishavshotell, Poul-Henrik Remmer.

Ifølge hotelldirektøren er det for tidlig å gi konkrete tall på hotellovernattinger så langt i sommer.

– Men tallgrunnlaget vi har så langt tyder ikke på noen spennende utvikling. Noe av årsaken er at vi ser en nedgang i de tradisjonelle bussturistene som kommer til byen. Vi jobber med alternativer, men det tar tid og er langsiktig arbeid, forklarer han.

Trenger et løft

I fjor arrangerte Tromsø sjakk-OL og i sommer har Bridge-EM trukket en del folk til byen.

– Neste år har vi ingen store arrangementer og da kan det bli spennende å se hvordan det påvirker besøkstallene, sier Remmer.

Han mener det må et løft til for å øke sommerturismen i byen.

– Høysesongen er helt klart om vinteren. Vi må bli flinkere å nå ut til de riktige kundesegmentene om sommeren, slik vi har fått til i vintersesongen. Folk i dag vil gjerne ha aktiviteter og opplevelser med familien. Tromsø har alt, men vi må synliggjøre det i de rette miljøene. Vi må markedsføre naturen, fiske og midnattssola bedre, men det tar tid å få snudd dette, sier hotelldirektøren.

– Må innse potensialet

Det mener også hotelldirektør for Clarion Collection Hotel With eller Clarion Collection Hotel Aurora, Inger-Helén Hjemvoll.

– Det har vært en så enorm satsing på vintersesongen og nordlyset at vi nok har glemt litt av å markedsføre midnattssola. Den er jo like fantastisk som nordlyset, og jeg tror vi må bli flinkere å rette fokuset inn mot det vi også kan tilby om sommeren.

Hun ser ingen grunn til at ikke sommersesongen kan bli like stor som vintersesongen.

– Det handler om at vi må slå oss sammen og markedsføre de gode produktene våre. Folk betaler for eksempel i dyre dommer for å gå i fjellene i Italia. Vi må bli flinkere å selge fjellene og det vi ofte tenker at «bare er der». Det var jo det vi tenkte om nordlyset før vi innså potensialet i det, påpeker hun.

– Kun et stoppested

Besøkstallene hos Turistinformasjonen viser en økning på 13 prosent i juni i år, hvor antall besøkende var 23.477. Utfordringen er imidlertid å få turistene til å bli i Tromsø.

Ifølge daglig leder i Visit Tromsø, Trond Øverås, er det stor forskjell på turismen om sommeren sammenlignet med vinteren.

– Tromsø er som regel en del av en reiserute når turistene kommer hit i sommersesongen. Vi blir bare et stoppested på veien mot Nordkapp, Nordkalotten eller Lofoten, mens om vinteren er Tromsø ofte hoveddestinasjonen på reisen, sier Øverås.

Han forteller at man har sett en nedgang i sommersesongen i Tromsø de siste årene.

– Det tyder på at når man får et stort fokus på en bestemt periode i året så greier vi ikke begge deler. Vi har ikke vært så flinke å markedsføre sommeren. Det er en nordnorsk utfordring som ikke bare gjelder for Tromsø, men vi er i utgangspunktet et flott reisemål som har mange opplevelser å by på.

Flere aktiviteter

Øverås legger til at det i år tilbys mer enn 70 ulike typer aktiviteter i tromsøregionen.

– Det er en økning på 23 nye aktiviteter sett mot fjoråret og er en positiv utvikling.

Han mener det vitner om at flere ser potensialet i sommersesongen.

– Vi jobber med å markedsføre byen som en destinasjon også om sommeren, men det er et langsiktig arbeid som vi vil se effekten av i årene som kommer.

URBAN BY: Daglig leder i Visit Tromsø, Trond Øverås, mener man må bli flinkere å markedsføre det som er unikt med Tromsø. – Vi selger Tromsø som en urban by i arktisk, med det landskapet som er knyttet til byen.
FERIE I NORD: Poul-Henrik Remmer, hotelldirektør ved Scandic Ishavshotell sier at man ikke har klart å øke antall turister som besøker byen, og viser til at flere nok hadde lagt ferien til Nord-Norge dersom været hadde vært bedre. Foto: Ronald Johansen