Tidligere i år satt Arbeidstilsynet drosjenæringen i Tromsø i fokus. På forhånd hadde etaten fått tips om at ikke alle arbeidskontrakter og arbeidstider var i henhold til norsk lov.

– Vi ønsker å være synlige og drosjenæringen er en av de næringene det har vært fokus på også i andre deler av landet. Vi bestemte oss derfor for å ta et planlagt og varslet tilsyn, sier regiondirektør Truls Johannessen i Arbeidstilsynet Nord-Norge.

– Ikke graverende

En løyveinnehaver har arbeidsgiveransvar for dem som kjører drosjene, og nettopp dette var i fokus under tilsynet.

– Vi så på om arbeidskontraktene er i henhold til loven, om løyvehaverne har oversikt over hvor mye de enkelte sjåførene jobber og om det er gitt opplæring i HMS, sier Johannessen.

I tilsynet ble 97 løyveinnehavere fra Tromsø Taxi og Din Taxi kalt inn til intervju. Der viste de fram dokumentasjon og svarte på spørsmål.

– Jeg synes vi ble tatt godt imot, sier regiondirektøren.

I alt ble det etter tilsynet gitt 64 vedtak som må rettes opp og meldes inn til Arbeidstilsynet.

– Det er ikke snakk om graverende avvik, sier Johannessen.

De feilene som ble avdekket var blant annet at ikke alle tilkallingsvikarer eller ferievikarer hadde gode nok arbeidskontrakter og at noen brukte maler for å registrer antall timer en arbeidstaker jobber som ikke var i henhold til loven.

Ikke dokumentert godt nok

– Vi regulerer ikke kjøretid og hviletid. Det regulerers av veitrafikkloven. Alle arbeidsgivere skal registrere hvor mye en ansatt jobber. Det er det vi har sjekket om de har kontroll på. Tilsynet viste at de har oversikt over dette, men den er ikke dokumentert godt nok, sier Johannessen.

Etter tilsynet har begge taxisentralene gitt tilbakemelding på at de vil holde et HMS-kurs for sine ansatte.

– Tilsynet bidro til at vi et synlige i en næring som har utfordringer, ikke bare her i Tromsø, men i hele landet, sier regiondirektøren.