I over ett år har Visit Tromsø-region arbeidet med hamskiftet i samarbeid med designselskapet Tank i Tromsø.

Reiselivssjef Lone Helle sier i en pressemelding fra Visit Tromsø at den nye visuelle profilen vil speile bredden til Ishavsbyen på en god måte.

– Tromsø-regionen byr på alt ifra magiske naturopplevelser under nordlyset, ute på havet eller i fjellet, til pulserende kulturtilbud, utstillinger i fleng, spennende attraksjoner, populære restauranter og livlige barer. Dette til glede for både tilreisende og lokale.

– Tromsø er dessuten den Arktiske hovedstaden med høykompetente fagmiljøer, noe som også bidrar til at folk reiser hit. Et flertall av byens gjester er faktisk yrkesreisende nordmenn, sier Helle.

REISELIVSSJEF: Lone Helle, daglig leder i Visit Tromsø-region, er fornøyd med selskapets nye grafiske profil. Foto: Vegard Stien

Markedssjef i Visit Tromsø, Rebecca Skoog, sier i samme pressemelding at endringen av grafisk profil er omfattende sammenlignet med den forrige.

– Dette er en stor oppgradering, og vi er veldig fornøyde med det endelige resultatet. Den nye visuelle profilen er bedriftens ansikt utad, men også destinasjonens ansikt utad.

– Profilen er blant annet inspirert av fargene i nord. Den er grønn som i nordlys, rosa som vinterhimmelen og blå i som havet. Den er energisk og fargerik på mange måter, og samtidig uanstrengt, nedtonet og direkte. Litt sånn som det nordnorske lynnet, sier hun i pressemeldingen.

OMFATTENDE ARBEID: Endringen av visuell profil har pågått i over ett år, og markedssjef i Visit Tromsø-region, Rebecca Skoog, mener at den nye profilen vil være et mer moderne ansikt utad for Tromsø som reiselivsdestinasjon. Foto: Vegard Stien

Samtidig som den nye visuelle profilen ble lansert så er også nettsiden til Visit Tromsø oppgradert. Den nye nettsiden vil ifølge destinasjonsselskapet være mer brukervennlig og oversiktlig.

Det skal være enklere å bestille opplevelser, overnatting og reise i og til Tromsø. Den skal også være lett å navigere på, og den skal inneholde både informasjon om produktene som samarbeidspartnerne har å tilby og om Tromsø generelt.

MER BRUKERVENNLIG: Nettsiden som er lansert som en del av den nye visuelle profilen ble sjøsatt tirsdag. Foto: Visit Tromsø-region

– Det er viktig at den nye nettsiden viser det som er unikt her hos oss, og bidrar til å skape større interesse for Tromsø-regionen. Via nettsiden skal vi formidle kvalitetsopplevelser, ekte og autentiske historier og vise bredden av det spennende som skjer her, sier Skoog.

Utviklingen av den visuelle profilen er finansiert av Innovasjon Norge med hjelp av omstillingsmidler som følge av pandemien.