Å lære seg håndtering av penger er en viktig del av det å bli voksen. Martin Wangberg, banksjef i DNB Banka ASA hadde gjerne sett at unge var enda flinkere til å bruke moderne betalingsmidler. Han synes det er spesielt at hele fire av ti 15-åringer aldri har betalt med kort.

- Dette er litt rart når kortbruk er blitt den desidert vanligst betalingsmåten og vi samtidig vet at det både er enklere og sikrere å gi barna penger på kort enn å gi dem kontanter. En tidlig introduksjon til hverdagsøkonomi og kortbruk vil etter min mening være fordelaktig for både foreldre og barn. Barna ser foreldrene betale med kort i butikken fra de er bitte små. Hvis de har sitt eget kort kan de selv kjøpe isen de maser om samtidig som de via mobilappen kan se hva de betalte for den og at saldoen har krympet med tilsvarende beløp, skriver Wangberg i en pressemelding.

Sparer mer

Wangberg viser til at barn ikke tar skade av å ha kort - tvert imot viser erfaringer at unge med kort har mer penger på sparekonto enn barn uten.

- Dette henger nok sammen med at mange foreldre som er bevisste på at å lære barna sundt pengevett, også sørger for at de får kort tidlig. Det er nærliggende å tenke at disse barna blir mer bevisste på nytten av å spare, både fordi har fått er forhold til banken og fordi de får et mer bevisst forhold til sparing og forbruk. De som bruker kort blir sannsynligvis mer opptatt av penger og økonomi enn andre.

Lav risiko

Og det er ikke slik at unge som får håndt om et debitkort risikerer å sette familiens økonomi over styr.

- Vi vet at unge opp til 15 år i kun har små beløp til disposisjon. Snittsaldo på brukskonto varierer rundt kr 300. Disponibelt beløp på over 1.000 kroner er ikke vanlig før de passerer myndighetsalder, sier Wangberg, som mener at barn bør få kort allerede fra de er 10-12 år gamle.

- Foreldrene får da en gylden anledning til å lære barna hverdagsøkonomi, at penger du kan bruke skal på brukskonto, mens noe alltid bør settes på sparekonto for å «vokse». Når barna er mellom 10 og 15 år har de lav saldo og få transaksjoner. Da er det altså rom for prøving og feiling fordi konsekvensene av «feilbruk» er små. Ellers er det i privatøkonomien som i idretten; den motoriske gullalderen passeres ved 12-årsalderen. Det vil si at du lærer lettere før du har fylt 12. Barna bør altså allerede da lære hva saldo er og at de må tjene penger, spare og ha penger på konto for å kunne betale med kort. Det er til og med læring i at kontoen blir tom. Da lærer barnet at de må planlegge egen økonomi slik at de har råd til å dra på badeland eller på kino, melder Wangberg.