Det som har vært «Ribbetelefonen» og «Kalkuntelefonen» tidligere, ble samlet i «SOS Julemat» da de to opplysningskontorene slo seg sammen for noen år siden.

I år dropper Opplysningskontoret for egg og kjøtt denne betegnelsen med eget nummer, og henviser til sitt vanlige telefonnummer. Der kan du ringe for å få tips til matlagningen, og operatørene sitter klare nå i juledagene for å høre fra deg.

Nettet tar over

– Det er ikke så mange som ringer nå som før, fordi nettet har tatt over, sier kommunikasjonssjef Åse Kringlebotn.

Mange av dem som trenger hjelp fra dem, går inn på nettsiden matprat.no, der opplysningskontoret blant annet legger ut videoer som viser hvordan du lager rettene.

Men selv om telefontrafikken har gått ned, er det fortsatt mange hundre som ringer nå i julen og i forbindelse med nyttårsfeiringen, sier Kringlebotn.

– Til nyttår er det ofte kalkun de spør om, sier hun.

Glemte bløtleggingen

Mange har opp gjennom tidene fått hjelp av ekspertene som sitter parat når krisen hjemme på julekjøkkenet hos folk er komplett, og historien kommunikasjonssjefen husker best handler om en pinnekjøttmiddag som holdt på å gå galt.

– Det var en dame som ringte inn julaften. Pinnekjøttet skal gjerne vannes ut. Hun var så fortvilet, for den eneste oppgaven hun ga til gubben var at han skulle legge det i vann. Og tror du ikke han glemte det. Det gikk bra, og vi har et kriseråd om at du faktisk kan koke pinnekjøttet, opplyser Kringlebotn.

Og skulle du slite med å få sprø ribbesvor, glemme hvor lenge kjøttet skal stå i ovnen, eller møte andre hindre på kjøkkenet, kan du altså fortsatt ringe opplysningskontoret, selv om det ikke lenger heter «Ribbetelefonen».

— Vi har akkurat det samme tilbudet, med mange rådgivere som er spesialister. Ved å ringe oss, får man svar fra dem, sier hun.

Kringlebotn forteller at 54 prosent av oss spiser ribbe julaften, og i Nord-Norge er andelen 50 prosent. 33 prosent av Norges befolkning spiser pinnekjøtt.